نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکارگرفرد, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorکارگرفرد, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorافراسیابی, صالحfa_IR
dc.contributor.authorافراسیابی, صالحfa_IR
dc.date.accessioned1399-11-30T13:37:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-18T13:37:50Z
dc.date.available1399-11-30T13:37:49Zfa_IR
dc.date.available2021-02-18T13:37:50Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2014-02-16en_US
dc.date.submitted1392-11-27fa_IR
dc.identifier.citationکارگرفرد, مهدی, کارگرفرد, مهدی, افراسیابی, صالح, افراسیابی, صالح. (1394). اثر 12 هفته تمرین هوازی بر سطوح کاتکولامین‌ها و آمادگی قلبی تنفسی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجه. فیزیولوژی ورزشی, 7(26), 113-126.fa_IR
dc.identifier.issn2322-164X
dc.identifier.issn2476-7050
dc.identifier.urihttps://spj.ssrc.ac.ir/article_480.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/723654
dc.description.abstractهدف از مطالعۀ حاضر، تعیین اثر 12 هفته تمرین هوازی بر سطوح کاتکولامین‌ها و آمادگی قلبی تنفسی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجه بود. در یک مطالعۀ نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل، 60 نفر دانش‌آموز بیش‌فعال مقطع ابتدایی از بین دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجه با استفاده از پرسش‌نامۀ تشخیصی کانرز به‌صورت داوطلبانه انتخاب شده و سپس، به‌صورت تصادفی در 2 گروه کنترل (30 نفر) و تجربی (30 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی در یک برنامۀ تمرین هوازی به‌مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه با شدت 85-60% ضربان قلب ذخیرۀ بیشینه به تمرین پرداختند. در‌حالی‌که گروه کنترل در طول این دوره در هیچ برنامۀ فعالیت بدنی منظمی شرکت نکردند. نمونۀ ادرار برای اندازه‌گیری سطوح کاتکولامین‌ها و اوج اکسیژن مصرفی با استفاده از دستگاه گازآنالایزور بر روی نوار‌گردان برای اندازه‌گیری آمادگی قلبی تنفسی، قبل و بعد از 12 هفته برنامۀ تمرینی اجرا گردید. بعد از 12 هفته برنامۀ تمرین هوازی، افزایش معناداری در اوج اکسیژن مصرفی و کاهش معناداری در ضربان قلب استراحت و سطوح اپی نفرین در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (p<0.05). علی‌رغم کاهش معنادار سطوح نوراپی نفرین در گروه تجربی (p<0.001)، تفاوت معناداری در سطوح نوراپی نفرین بین گروه‌ها پس از 12 هفته تمرین هوازی مشاهده نشد (p<0.05). یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که یک برنامۀ 12 هفته‌ای تمرین هوازی ممکن است در بهبود سطوح کاتکولامین‌ها، به ‌ویژه اپی نفرین و آمادگی قلبی تنفسی کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی مؤثر باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیfa_IR
dc.relation.ispartofفیزیولوژی ورزشیfa_IR
dc.subjectآمادگی قلبی تنفسیfa_IR
dc.subjectکاتکولامین‌هاfa_IR
dc.subjectکودکان بیش‌فعالfa_IR
dc.subjectتمرین هوازیfa_IR
dc.subjectمتابولیسم ورزشیfa_IR
dc.titleاثر 12 هفته تمرین هوازی بر سطوح کاتکولامین‌ها و آمادگی قلبی تنفسی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue26
dc.citation.spage113
dc.citation.epage126


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد