| dc.contributor.author | غلامی, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | غلامی, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | وفادار, زهره | fa_IR |
| dc.contributor.author | وفادار, زهره | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-11-30T02:25:47Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-18T02:25:47Z | |
| dc.date.available | 1399-11-30T02:25:47Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-18T02:25:47Z | |
| dc.date.issued | 2020-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | غلامی, حمیدرضا, غلامی, حمیدرضا, وفادار, زهره, وفادار, زهره. (1399). مطالعه تطبیقی برنامههای آموزش پرستاری نظامی در کشورهای ایران، آمریکا و هندوستان. مجله طب نظامی, 22(11), 1099-1109. doi: 10.30491/JMM.22.11.1099 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1537 | |
| dc.identifier.issn | 1735-7667 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.11.1099 | |
| dc.identifier.uri | http://militarymedj.ir/article-1-2635-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/716337 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: جهت ارتقا آموزش پرستاری نظامی در ایران، انجام مطالعات تطبیقی و بهره گیری از راهبردهای تجربهشده در دانشگاههای سایر کشورها امری ضروری است. پژوهش حاضر به مقایسه توصیفی و تطبیقی برنامه های آموزش پرستاری نظامی در سه کشور ایران، آمریکا و هندوستان پرداخته است.
روشها: مطالعه تطبیقی و توصیفی –تحلیلی در سال 1399 انجام شد. داده ها با جستجوی اینترنتی در دانشگاههای نظامی ایران، آمریکا و هندوستان، با کلیدواژههای پرستاری نظامی، آموزش پرستاری، برنامه درسی و با مروری بر تاریخچه و عناصر برنامه درسی این دانشگاهها جمع آوری شد. جهت انجام مطالعه تطبیقی از الگوی Bereday استفاده شده و نظامهای آموزشی مورد مطالعه در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نظامهای آموزشی پرستاری نظامی در هر سه کشور، با اتکا بر دانش پایهای حرفه پرستاری و با رویکردی نظامی ارائه میشود، ساختار اصلی آن شامل چشمانداز، رسالت، مأموریت، اهداف، ضوابط پذیرش، راهبردهای آموزش و ارزشیابی دانشجویان است. مأموریت برنامه آموزشی در هندوستان و ایران مبتنی بر ارائه خدمات انسانی در موقعیتهای بحرانی و سلامت جوامع بشری است، ولی در آمریکا مبتنی بر برتری و رهبری جهانی است. رویکرد غالب در برنامه آموزشی در آمریکا و هندوستان توجه به تفاوتهای فرهنگی، عملکرد تیمی و آموزش تیم محور، ارائه واحدهای اختیاری و منعطف بودن واحدهای آموزشی است ولی در ایران توسعه اخلاق حرفهای و اسلامی، آموزش فرد محور، آموزشهای متمرکز و توسعه توانمندیهای سازمانی است. در آمریکا و هندوستان تخصصی سازی در پرستاری نظامی متناسب با نیازهای نیروهای هوایی، دریایی و زمینی انجام میشود ولی در ایران، آموزش پرستاری نظامی به صورت کلی و بیشتر در جهت پاسخگویی به موقعیتهای بحرانی وجنگی است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، برنامه آموزشی پرستاری نظامی در ایران در بُعد نظری کیفیت و اعتبار علمی بالایی دارد، ولی در ضوابط پذیرش دانشجو، نیازسنجی آموزشی، توسعه ابزارهای سنجش شایستگی های فراگیران، اعتبارسنجی محتواهای آموزشی و تخصصیسازی (متناسب با نیازهای یگانهای هوایی، زمینی، دریایی) نیاز به بازنگری، اصلاح و ارتقاء دارد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله طب نظامی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.11.1099 | |
| dc.subject | برنامه آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری نظامی | fa_IR |
| dc.subject | ایران | fa_IR |
| dc.subject | هندوستان | fa_IR |
| dc.subject | آمریکا. | fa_IR |
| dc.subject | طب نظامی | fa_IR |
| dc.title | مطالعه تطبیقی برنامههای آموزش پرستاری نظامی در کشورهای ایران، آمریکا و هندوستان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | ، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | ، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 11 | |
| dc.citation.spage | 1099 | |
| dc.citation.epage | 1109 | |