نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorغلامی, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorغلامی, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorوفادار, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorوفادار, زهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-11-30T02:25:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-18T02:25:47Z
dc.date.available1399-11-30T02:25:47Zfa_IR
dc.date.available2021-02-18T02:25:47Z
dc.date.issued2020-12-01en_US
dc.date.issued1399-09-11fa_IR
dc.identifier.citationغلامی, حمیدرضا, غلامی, حمیدرضا, وفادار, زهره, وفادار, زهره. (1399). مطالعه تطبیقی برنامه‌های آموزش پرستاری نظامی در کشورهای ایران، آمریکا و هندوستان. مجله طب نظامی, 22(11), 1099-1109. doi: 10.30491/JMM.22.11.1099fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.11.1099
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-2635-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/716337
dc.description.abstractزمینه و هدف: جهت ارتقا آموزش پرستاری نظامی در ایران، انجام مطالعات تطبیقی و بهره گیری از راهبردهای تجربه‌شده در دانشگاه‌های سایر کشورها امری ضروری است. پژوهش حاضر به مقایسه توصیفی و تطبیقی برنامه های آموزش پرستاری نظامی در سه کشور ایران، آمریکا و هندوستان پرداخته است. روش‌ها: مطالعه تطبیقی و توصیفی –تحلیلی در سال 1399 انجام شد. داده ها با جستجوی اینترنتی در دانشگاه‌های نظامی ایران، آمریکا و هندوستان، با کلیدواژه‌های پرستاری نظامی، آموزش پرستاری، برنامه درسی و با مروری بر تاریخچه و عناصر برنامه درسی این دانشگاه‌ها جمع آوری شد. جهت انجام مطالعه تطبیقی از الگوی Bereday استفاده شده و نظام‌های آموزشی مورد مطالعه در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نظام‌های آموزشی پرستاری نظامی در هر سه کشور، با اتکا بر دانش پایه‌ای حرفه پرستاری و با رویکردی نظامی ارائه می‌شود، ساختار اصلی آن شامل چشم‌انداز، رسالت، مأموریت، اهداف، ضوابط پذیرش، راهبردهای آموزش و ارزشیابی دانشجویان است. مأموریت برنامه آموزشی در هندوستان و ایران مبتنی بر ارائه خدمات انسانی در موقعیت‌های بحرانی و سلامت جوامع بشری است، ولی در آمریکا مبتنی بر برتری و رهبری جهانی است. رویکرد غالب در برنامه‌ آموزشی در آمریکا و هندوستان توجه به تفاوتهای فرهنگی، عملکرد تیمی و آموزش تیم محور، ارائه واحدهای اختیاری و منعطف بودن واحدهای آموزشی است ولی در ایران توسعه اخلاق حرفه‌ای و اسلامی، آموزش فرد محور، آموزش‌های متمرکز و توسعه توانمندی‌های سازمانی است. در آمریکا و هندوستان تخصصی سازی در پرستاری نظامی متناسب با نیازهای نیروهای هوایی، دریایی و زمینی انجام می‌شود ولی در ایران، آموزش پرستاری نظامی به صورت کلی و بیشتر در جهت پاسخگویی به موقعیتهای بحرانی وجنگی است. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، برنامه‌ آموزشی پرستاری نظامی در ایران در بُعد نظری کیفیت و اعتبار علمی بالایی دارد، ولی در ضوابط پذیرش دانشجو، نیازسنجی آموزشی، توسعه ابزارهای سنجش شایستگی های فراگیران، اعتبارسنجی محتواهای آموزشی و تخصصی‌سازی (متناسب با نیازهای یگانهای هوایی، زمینی، دریایی) نیاز به بازنگری، اصلاح و ارتقاء دارد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.11.1099
dc.subjectبرنامه آموزشیfa_IR
dc.subjectپرستاری نظامیfa_IR
dc.subjectایرانfa_IR
dc.subjectهندوستانfa_IR
dc.subjectآمریکا.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleمطالعه تطبیقی برنامه‌های آموزش پرستاری نظامی در کشورهای ایران، آمریکا و هندوستانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.department، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایرانfa_IR
dc.contributor.department، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue11
dc.citation.spage1099
dc.citation.epage1109


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد