• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 22, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 22, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه تطبیقی برنامه‌های آموزش پرستاری نظامی در کشورهای ایران، آمریکا و هندوستان

    (ندگان)پدیدآور
    غلامی, حمیدرضاغلامی, حمیدرضاوفادار, زهرهوفادار, زهره
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: جهت ارتقا آموزش پرستاری نظامی در ایران، انجام مطالعات تطبیقی و بهره گیری از راهبردهای تجربه‌شده در دانشگاه‌های سایر کشورها امری ضروری است. پژوهش حاضر به مقایسه توصیفی و تطبیقی برنامه های آموزش پرستاری نظامی در سه کشور ایران، آمریکا و هندوستان پرداخته است. روش‌ها: مطالعه تطبیقی و توصیفی –تحلیلی در سال 1399 انجام شد. داده ها با جستجوی اینترنتی در دانشگاه‌های نظامی ایران، آمریکا و هندوستان، با کلیدواژه‌های پرستاری نظامی، آموزش پرستاری، برنامه درسی و با مروری بر تاریخچه و عناصر برنامه درسی این دانشگاه‌ها جمع آوری شد. جهت انجام مطالعه تطبیقی از الگوی Bereday استفاده شده و نظام‌های آموزشی مورد مطالعه در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نظام‌های آموزشی پرستاری نظامی در هر سه کشور، با اتکا بر دانش پایه‌ای حرفه پرستاری و با رویکردی نظامی ارائه می‌شود، ساختار اصلی آن شامل چشم‌انداز، رسالت، مأموریت، اهداف، ضوابط پذیرش، راهبردهای آموزش و ارزشیابی دانشجویان است. مأموریت برنامه آموزشی در هندوستان و ایران مبتنی بر ارائه خدمات انسانی در موقعیت‌های بحرانی و سلامت جوامع بشری است، ولی در آمریکا مبتنی بر برتری و رهبری جهانی است. رویکرد غالب در برنامه‌ آموزشی در آمریکا و هندوستان توجه به تفاوتهای فرهنگی، عملکرد تیمی و آموزش تیم محور، ارائه واحدهای اختیاری و منعطف بودن واحدهای آموزشی است ولی در ایران توسعه اخلاق حرفه‌ای و اسلامی، آموزش فرد محور، آموزش‌های متمرکز و توسعه توانمندی‌های سازمانی است. در آمریکا و هندوستان تخصصی سازی در پرستاری نظامی متناسب با نیازهای نیروهای هوایی، دریایی و زمینی انجام می‌شود ولی در ایران، آموزش پرستاری نظامی به صورت کلی و بیشتر در جهت پاسخگویی به موقعیتهای بحرانی وجنگی است. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، برنامه‌ آموزشی پرستاری نظامی در ایران در بُعد نظری کیفیت و اعتبار علمی بالایی دارد، ولی در ضوابط پذیرش دانشجو، نیازسنجی آموزشی، توسعه ابزارهای سنجش شایستگی های فراگیران، اعتبارسنجی محتواهای آموزشی و تخصصی‌سازی (متناسب با نیازهای یگانهای هوایی، زمینی، دریایی) نیاز به بازنگری، اصلاح و ارتقاء دارد.
    کلید واژگان
    برنامه آموزشی
    پرستاری نظامی
    ایران
    هندوستان
    آمریکا.
    طب نظامی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2020-12-01
    1399-09-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
    سازمان پدید آورنده
    ، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران
    ، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران
    مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران
    مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران ایران

    شاپا
    1735-1537
    1735-7667
    URI
    https://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.11.1099
    http://militarymedj.ir/article-1-2635-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/716337

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب