نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخبیری, محمدمهدیfa_IR
dc.contributor.authorانصاری, امیدfa_IR
dc.contributor.authorغفوری فرد, زهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-10-19T15:09:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-01-08T15:09:01Z
dc.date.available1399-10-19T15:09:01Zfa_IR
dc.date.available2021-01-08T15:09:01Z
dc.date.issued2020-12-01en_US
dc.date.issued1399-09-11fa_IR
dc.identifier.citationخبیری, محمدمهدی, انصاری, امید, غفوری فرد, زهره. (1399). بررسی تاثیر عبور تجهیزات بازگشایی معابر بر تشدید خرابی روسازی آنها در امدادرسانی بحران سیلاب. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 10(4), 338-325.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5955
dc.identifier.issn2538-1814
dc.identifier.urihttp://dpmk.ir/article-1-364-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/709239
dc.description.abstractپیش زمینه و هدف :با توجه به اینکه مناطق کویری کشور ما تجربه سیل‌‌‌‌‌های مخرب در فصول پاییز و زمستان را دارد و ‌‌ماشین‌آلات‌‌ سنگین ناچارند برای امور امدادرسانی و بازسازی به مناطق سیل زده تردد نمایند، نیاز به جاد‌‌ه‌های‌‌ مواصلاتی دارند. در این شرایط موضوع اثر بارگذاری ‌‌ماشین‌آلات‌‌ ساختمانی بر خرابی روسازی با لا‌‌یه‌ها‌‌ی اشباع شده در اثر سیل مورد توجه قرار می‌گیرد. روش: در این پژوهش برای مدلسازی نرم­افزارEverstress‌‌  به کارگرفته شده است و برای ‌خاک­بستر از ماسه ریز با سه درصد رطوبت متفاوت استفاده شده است، زیرا خاک شهرهای کویری، خاک ماسه است که در روان­گرایی نسبت به رطوبت حساس­تر از سایر خاک­ها می­باشند. همچنین در مدلسازی از 4 نوع لودر استفاده شد، زیرا در شرایط سیل این ماشین­ها بیشترین کاربرد را دارند. برای بررسی این موضوع دو پارامتر ماکزیمم کرنش افقی زیر آسفالت و کرنش قائم روی خاک‌­بستر در نظر گرفته شده است. یافته‌ها: با افزایش درصد رطوبت ‌خاک­بستر و کاهش CBR، مقادیر کرنش قائم روی ‌خاک­‌بستر افزایش و کرنش افقی زیر لایه آسفالت کاهش می‌یابد. برای مثال، لودر  LT953 با افزایش رطوبت و کاهش CBR، از ۵۰ به ۲۵ مقدار، کرنش قائم ۲۸۶‌‌ افزایش و کرنش افقی ۹/۲۰ کاهش یافته و با افزایش وزن لودر‌ها، کرنش قائم افزایش و کرنش افقی کاهش می‌یابد. نتیجه‌گیری: استفاده از تجهیزات امدادرسانی متناسب با وضعیت زیرساخت موجود، بدین جهت توجیه می‌شود که از ماشین‌آلات با وزن چرخ و وزن کل کمتری در معابر، با زیرسازی ضعیف­تر استفاده شود، زیرا طبق نتایج با افزایش رطوبت ‌خاک‌بستر و روسازی ضعیف شده و قدرت تحمل بار آن کاهش می‌یابد و تردد ‌‌ماشین‌آلات‌‌ سنگین باعث تخریب روسازی می‌شود. استفاده از مصالح مناسب و تقویت بستر مسیر معابر شهری و دسترسی در هنگام ساخت برای کاهش اثر تخریب مخاطرات طبیعی نیز می‌تواند اقدام پیشگیرانه محسوب شود.fa_IR
dc.format.extent2
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofدانش پیشگیری و مدیریت بحرانfa_IR
dc.relation.ispartofDisaster Prevention and Management Knowledgeen_US
dc.subjectاستحکام ساختاریfa_IR
dc.subjectسیلابfa_IR
dc.subjectبستر ماسه‌ایfa_IR
dc.subjectروسازی قابل انعطافfa_IR
dc.subjectمدیریت بحرانfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر عبور تجهیزات بازگشایی معابر بر تشدید خرابی روسازی آنها در امدادرسانی بحران سیلابfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد ، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد،یزد ، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue4
dc.citation.spage338
dc.citation.epage325


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد