• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر عبور تجهیزات بازگشایی معابر بر تشدید خرابی روسازی آنها در امدادرسانی بحران سیلاب

    (ندگان)پدیدآور
    خبیری, محمدمهدیانصاری, امیدغفوری فرد, زهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.505کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیش زمینه و هدف :با توجه به اینکه مناطق کویری کشور ما تجربه سیل‌‌‌‌‌های مخرب در فصول پاییز و زمستان را دارد و ‌‌ماشین‌آلات‌‌ سنگین ناچارند برای امور امدادرسانی و بازسازی به مناطق سیل زده تردد نمایند، نیاز به جاد‌‌ه‌های‌‌ مواصلاتی دارند. در این شرایط موضوع اثر بارگذاری ‌‌ماشین‌آلات‌‌ ساختمانی بر خرابی روسازی با لا‌‌یه‌ها‌‌ی اشباع شده در اثر سیل مورد توجه قرار می‌گیرد. روش: در این پژوهش برای مدلسازی نرم­افزارEverstress‌‌  به کارگرفته شده است و برای ‌خاک­بستر از ماسه ریز با سه درصد رطوبت متفاوت استفاده شده است، زیرا خاک شهرهای کویری، خاک ماسه است که در روان­گرایی نسبت به رطوبت حساس­تر از سایر خاک­ها می­باشند. همچنین در مدلسازی از 4 نوع لودر استفاده شد، زیرا در شرایط سیل این ماشین­ها بیشترین کاربرد را دارند. برای بررسی این موضوع دو پارامتر ماکزیمم کرنش افقی زیر آسفالت و کرنش قائم روی خاک‌­بستر در نظر گرفته شده است. یافته‌ها: با افزایش درصد رطوبت ‌خاک­بستر و کاهش CBR، مقادیر کرنش قائم روی ‌خاک­‌بستر افزایش و کرنش افقی زیر لایه آسفالت کاهش می‌یابد. برای مثال، لودر  LT953 با افزایش رطوبت و کاهش CBR، از ۵۰ به ۲۵ مقدار، کرنش قائم ۲۸۶‌‌ افزایش و کرنش افقی ۹/۲۰ کاهش یافته و با افزایش وزن لودر‌ها، کرنش قائم افزایش و کرنش افقی کاهش می‌یابد. نتیجه‌گیری: استفاده از تجهیزات امدادرسانی متناسب با وضعیت زیرساخت موجود، بدین جهت توجیه می‌شود که از ماشین‌آلات با وزن چرخ و وزن کل کمتری در معابر، با زیرسازی ضعیف­تر استفاده شود، زیرا طبق نتایج با افزایش رطوبت ‌خاک‌بستر و روسازی ضعیف شده و قدرت تحمل بار آن کاهش می‌یابد و تردد ‌‌ماشین‌آلات‌‌ سنگین باعث تخریب روسازی می‌شود. استفاده از مصالح مناسب و تقویت بستر مسیر معابر شهری و دسترسی در هنگام ساخت برای کاهش اثر تخریب مخاطرات طبیعی نیز می‌تواند اقدام پیشگیرانه محسوب شود.
    کلید واژگان
    استحکام ساختاری
    سیلاب
    بستر ماسه‌ای
    روسازی قابل انعطاف
    مدیریت بحران
    تخصصي

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-12-01
    1399-09-11
    ناشر
    سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد ، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد ، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد،یزد ، ایران

    شاپا
    2322-5955
    2538-1814
    URI
    http://dpmk.ir/article-1-364-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/709239

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب