| dc.contributor.author | امیدی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | اصغرزاده, امین | fa_IR |
| dc.contributor.author | غریب, سیف اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | واحدی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | جعفرپیشه, امیرسالار | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-10-19T13:09:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-01-08T13:09:45Z | |
| dc.date.available | 1399-10-19T13:09:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-01-08T13:09:45Z | |
| dc.date.issued | 2020-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امیدی, مهدی, اصغرزاده, امین, غریب, سیف اله, واحدی, محسن, جعفرپیشه, امیرسالار. (1399). کارایی و کاربردپذیری واسط انسان-رایانه در افراد ضایعه نخاعی گردنی دو روش بیوفیدبک EMG مبتنی بر بازی رایانهای و بدون بازی رایانهای. مجله ارگونومی, 8(4), 0-0. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1960 | |
| dc.identifier.issn | 2345-5365 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.iehfs.ir/article-1-717-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/708033 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: گسترش رایانهها همراه توسعه نرمافزارها و اینترنت انقلاب بزرگی در کار وزندگی افراد ناتوان ازجمله افراد ضایعات نخاعی با محدودیت حرکات در دستها ایجاد کرده است. کارایی و کاربردپذیری ابزاری کمکی که برای این افراد ارائه شود اهمیت بیشتری دارد، چراکه محدودیتهای بیشتری نسبت به افراد عادی دارند. هدف این مطالعه ارزیابی کارایی و کاربردپذیری واسط انسان-رایانه در افراد ضایعه نخاعی گردنی و سالم در دو روش بیوفیدبک EMG مبتنی بر بازی رایانهای و بدون بازی رایانهای بود.
روش کار: 20 شرکتکننده در این مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان با کمک بیوفیدبک EMG بازی گونه و بدون بازی کنترل نشانگر رایانه را جهت حرکات بالا، پایین، چپ، راست و کلیک کردن روی صفحه نمایشگر کنترل می کردند. متغیر (Through put (bits/s جهت بررسی کارایی و پرسشنامه SUS جهت بررسی کاربردپذیری شرکتکنندگان سالم و ضایعه نخاعی استفاده شد.
یافته ها: شرکتکنندگان ضایعات نخاعی گردنی و سالم، استفاده از بیوفیدبک بازی گونه را به ترتیب 80/75% و 72% کاربردپذیر میدانستند. باگذشت زمان مقادیر عددی متغیر Through put در افراد سالم و ضایعه نخاعی کاهش یافت. همچنین مقادیر عددی متغیر Through put در افراد سالم کمتر از افراد با ضایعات نخاعی بود. حداکثر کاهش مقادیر عددی متغیر Through put بین جلسات اول و ششم نمایان شد.
نتیجهگیری: شرکتکنندگان استفادهکننده از سیستم تعاملی کنترل ورودی رایانه، در سرعت واکنش و میزان جابهجایی نشانگر رایانه در صفحهنمایش کارایی کسب کردهاند. میتوان با استفاده از سیستم بیوفیدبک EMG بازی گونه جهت تعامل و کنترل وسایلی نظیر رایانه و ویلچر در افرادی با ناتوانی حرکات ظریف دست ها استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله ارگونومی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ergonomics | en_US |
| dc.subject | تعامل انسان -رایانه | fa_IR |
| dc.subject | بیوفیدبک EMG بازی گونه | fa_IR |
| dc.subject | کنترل موس | fa_IR |
| dc.subject | ضایعات نخاعی گردنی | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | کارایی و کاربردپذیری واسط انسان-رایانه در افراد ضایعه نخاعی گردنی دو روش بیوفیدبک EMG مبتنی بر بازی رایانهای و بدون بازی رایانهای | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 0 | |
| dc.citation.epage | 0 | |