کارایی و کاربردپذیری واسط انسان-رایانه در افراد ضایعه نخاعی گردنی دو روش بیوفیدبک EMG مبتنی بر بازی رایانهای و بدون بازی رایانهای
(ندگان)پدیدآور
امیدی, مهدیاصغرزاده, امینغریب, سیف الهواحدی, محسنجعفرپیشه, امیرسالار
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: گسترش رایانهها همراه توسعه نرمافزارها و اینترنت انقلاب بزرگی در کار وزندگی افراد ناتوان ازجمله افراد ضایعات نخاعی با محدودیت حرکات در دستها ایجاد کرده است. کارایی و کاربردپذیری ابزاری کمکی که برای این افراد ارائه شود اهمیت بیشتری دارد، چراکه محدودیتهای بیشتری نسبت به افراد عادی دارند. هدف این مطالعه ارزیابی کارایی و کاربردپذیری واسط انسان-رایانه در افراد ضایعه نخاعی گردنی و سالم در دو روش بیوفیدبک EMG مبتنی بر بازی رایانهای و بدون بازی رایانهای بود.
روش کار: 20 شرکتکننده در این مطالعه شرکت کردند. شرکتکنندگان با کمک بیوفیدبک EMG بازی گونه و بدون بازی کنترل نشانگر رایانه را جهت حرکات بالا، پایین، چپ، راست و کلیک کردن روی صفحه نمایشگر کنترل می کردند. متغیر (Through put (bits/s جهت بررسی کارایی و پرسشنامه SUS جهت بررسی کاربردپذیری شرکتکنندگان سالم و ضایعه نخاعی استفاده شد.
یافته ها: شرکتکنندگان ضایعات نخاعی گردنی و سالم، استفاده از بیوفیدبک بازی گونه را به ترتیب 80/75% و 72% کاربردپذیر میدانستند. باگذشت زمان مقادیر عددی متغیر Through put در افراد سالم و ضایعه نخاعی کاهش یافت. همچنین مقادیر عددی متغیر Through put در افراد سالم کمتر از افراد با ضایعات نخاعی بود. حداکثر کاهش مقادیر عددی متغیر Through put بین جلسات اول و ششم نمایان شد.
نتیجهگیری: شرکتکنندگان استفادهکننده از سیستم تعاملی کنترل ورودی رایانه، در سرعت واکنش و میزان جابهجایی نشانگر رایانه در صفحهنمایش کارایی کسب کردهاند. میتوان با استفاده از سیستم بیوفیدبک EMG بازی گونه جهت تعامل و کنترل وسایلی نظیر رایانه و ویلچر در افرادی با ناتوانی حرکات ظریف دست ها استفاده کرد.
کلید واژگان
تعامل انسان -رایانهبیوفیدبک EMG بازی گونه
کنترل موس
ضایعات نخاعی گردنی
تخصصي
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-12-011399-09-11
ناشر
انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانشاپا
1735-19602345-5365



