مقایسه کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین
(ندگان)پدیدآور
محبوبی, الهامتمنایی فر, محمدرضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: اضطراب امتحان، بهعنوان پدیدهای رایج در بین دانشآموزان، با عوامل بسیاری همبستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین انجام گرفت.
مواد و روشها: اعضای نمونه را ۳۶۲ دانشآموز دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر کاشان تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی، پرسشنامه کمالگرایی چندبعدی و پرسشنامه اضطراب امتحان استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون t تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد در کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی، بین دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بالا نسبت به دانشآموزان دارای اضطراب امتحان پایین، کمالگراتر بودند و کمالگرایی مثبت کمتر و کمالگرایی منفی بیشتری داشتند. همچنین این دانشآموزان در امور تحصیلی خود، اهمالکاری بیشتری را نشان دادند. این یافتهها در محیطهای آموزشی دارای تلویحات کاربردی میباشند و میتوانند در موفقیت تحصیلی دانشآموزان نقش داشته باشند.
کلید واژگان
کمالگراییاهمالکاری تحصیلی
اضطراب امتحان
medicine
paraclinic
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2020-10-011399-07-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانگروه روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
شاپا
1029-78552008-9821




