| dc.contributor.author | رضایی, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرهادی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | گودرزی, کورش | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-10-02T12:27:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-12-22T12:27:37Z | |
| dc.date.available | 1399-10-02T12:27:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-12-22T12:27:37Z | |
| dc.date.issued | 2020-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-08-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2020). scientific magazine yafte, 22(3), 23-33. | en_US |
| dc.identifier.issn | 1563-0773 | |
| dc.identifier.uri | http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3014-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/698779 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: محیط کاری سالم ارتباط نزدیکی با بهداشت روانی کارکنان خود دارد. همه مشاغل حتی مشاغلی که ظاهر آسانی دارند دارای لحظاتی نفسگیر و پرتنش، مسئولیت و توقع برآوردن انتظارات هستند. طولانی شدن استرس های شغلی و فشارهای کاری در نهایت به اختلال روانی فرد منجر خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف، مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه برابر بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارمندان شاغل در ادارات دولتی سطح شهر اراک در 6 ماه دوم سال 1397 بودند. از بین جامعه آماری به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند برای 1300 نفر که واجد شرایط بودند (سن 25 تا 60 سال و نداشتن سابقه بیماری روانی) پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (2000) و عزت نفس کوپر اسمیت (1967) تکمیل گردید. از این تعداد 45 نفری که کمترین نمره را در آزمونها داشتند به روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سپس برای داوطلبان گروه های آزمایش، مداخله (آموزش مهارت های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش) به عمل آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 5 درصد تحلیل گردیدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به شکل معناداری موجب افزایش عزت نفس و کاهش هراس اجتماعی شد(001/0>p). هم چنین بین دو روش درمانی تفاوت معناداری مشاهده نشد (001/0 p >) .
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، میتوان از روشهای آموزش مهارت های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به عنوان روش های مؤثر برای کاهش هراس اجتماعی و افزایش عزت نفس در کارمندان استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 237 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | scientific magazine yafte | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی پژوهشی یافته | fa_IR |
| dc.subject | درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش | fa_IR |
| dc.subject | عزت نفس | fa_IR |
| dc.subject | مهارت های اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | هراس اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | کارمندان | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی وگروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پزشکی اجتماعی، واحد خرم آباد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 23 | |
| dc.citation.epage | 33 | |