نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضایی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorفرهادی, علیfa_IR
dc.contributor.authorگودرزی, کورشfa_IR
dc.date.accessioned1399-10-02T12:27:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-22T12:27:37Z
dc.date.available1399-10-02T12:27:37Zfa_IR
dc.date.available2020-12-22T12:27:37Z
dc.date.issued2020-11-01en_US
dc.date.issued1399-08-11fa_IR
dc.identifier.citation(2020). scientific magazine yafte, 22(3), 23-33.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-3014-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/698779
dc.description.abstractمقدمه: محیط کاری سالم ارتباط نزدیکی با بهداشت روانی کارکنان خود دارد. همه مشاغل حتی مشاغلی که ظاهر آسانی دارند دارای لحظاتی نفسگیر و پرتنش، مسئولیت و توقع برآوردن انتظارات هستند. طولانی شدن استرس­ های شغلی و فشارهای کاری در نهایت به اختلال روانی فرد منجر خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف، مقایسه اثربخشی آموزش مهارت­ های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان انجام شد. مواد و روش­ ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه برابر بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارمندان شاغل در ادارات دولتی سطح شهر اراک در 6 ماه دوم سال 1397 بودند. از بین جامعه آماری به روش نمونه­ گیری در دسترس و هدفمند برای 1300 نفر که واجد شرایط بودند (سن 25 تا 60 سال و نداشتن سابقه بیماری روانی) پرسش­نامه هراس اجتماعی کانور (2000) و عزت نفس کوپر اسمیت (1967) تکمیل گردید. از این تعداد 45 نفری که کمترین نمره را در آزمون­ها داشتند به روش نمونه­ گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سپس برای داوطلبان گروه­ های آزمایش، مداخله (آموزش مهارت ­های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش) به عمل آمد. داده­ ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 5 درصد تحلیل گردیدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­ های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به شکل معناداری موجب افزایش عزت نفس و کاهش هراس اجتماعی شد(001/0>p). هم چنین بین دو روش درمانی تفاوت معناداری مشاهده نشد (001/0  p >) . بحث و نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش، می­توان از روش­های آموزش مهارت­ های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به عنوان روش­ های مؤثر برای کاهش هراس اجتماعی و افزایش عزت نفس در کارمندان استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent237
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectدرمان مبتنی بر تعهد و پذیرشfa_IR
dc.subjectعزت نفسfa_IR
dc.subjectمهارت های اجتماعیfa_IR
dc.subjectهراس اجتماعیfa_IR
dc.subjectکارمندانfa_IR
dc.subjectروانشناسیfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی وگروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پزشکی اجتماعی، واحد خرم آباد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue3
dc.citation.spage23
dc.citation.epage33


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد