• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 22, Issue 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 22, Issue 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی وگروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان

    (ندگان)پدیدآور
    رضایی, محسنفرهادی, علیگودرزی, کورش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    237.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: محیط کاری سالم ارتباط نزدیکی با بهداشت روانی کارکنان خود دارد. همه مشاغل حتی مشاغلی که ظاهر آسانی دارند دارای لحظاتی نفسگیر و پرتنش، مسئولیت و توقع برآوردن انتظارات هستند. طولانی شدن استرس­ های شغلی و فشارهای کاری در نهایت به اختلال روانی فرد منجر خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف، مقایسه اثربخشی آموزش مهارت­ های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان انجام شد. مواد و روش­ ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه برابر بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارمندان شاغل در ادارات دولتی سطح شهر اراک در 6 ماه دوم سال 1397 بودند. از بین جامعه آماری به روش نمونه­ گیری در دسترس و هدفمند برای 1300 نفر که واجد شرایط بودند (سن 25 تا 60 سال و نداشتن سابقه بیماری روانی) پرسش­نامه هراس اجتماعی کانور (2000) و عزت نفس کوپر اسمیت (1967) تکمیل گردید. از این تعداد 45 نفری که کمترین نمره را در آزمون­ها داشتند به روش نمونه­ گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سپس برای داوطلبان گروه­ های آزمایش، مداخله (آموزش مهارت ­های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش) به عمل آمد. داده­ ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 5 درصد تحلیل گردیدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­ های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به شکل معناداری موجب افزایش عزت نفس و کاهش هراس اجتماعی شد(001/0>p). هم چنین بین دو روش درمانی تفاوت معناداری مشاهده نشد (001/0  p >) . بحث و نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش، می­توان از روش­های آموزش مهارت­ های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به عنوان روش­ های مؤثر برای کاهش هراس اجتماعی و افزایش عزت نفس در کارمندان استفاده کرد.
    کلید واژگان
    درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش
    عزت نفس
    مهارت های اجتماعی
    هراس اجتماعی
    کارمندان
    روانشناسی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-11-01
    1399-08-11
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
    گروه پزشکی اجتماعی، واحد خرم آباد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
    گروه روانشناسی،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

    شاپا
    1563-0773
    URI
    http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3014-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/698779

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب