مدل سازی معادلات ساختاری آگاهی و نگرش مصرف کنندگان در مورد برچسب های مواد غذایی
(ندگان)پدیدآور
شیران, محمدرضاچرمچیان لنگرودی, مهدینجفیان, لیلاخالقی, فاطمهنوع مدرک
Textپژوهشي-کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: برچسب، به ابزار ارتباطی و اطلاعاتی میان تولیدکننده/توزیعکننده و مشتری اشاره دارد که شامل تمام اطلاعات اختیاری و اجباری است که روی بستهبندی محصول به نمایش گذاشته میشود. شرط اولیه برای تشکیل نگرش مثبت نسبت به برچسبهای مواد غذایی، آگاهی وآموزش است. هدف از این مطالعه، مدلسازی معادله ساختاری آگاهی و نگرش مصرفکنندگان شهر ساری در مورد برچسبهای مواد غذایی میباشد.
مواد و روشها: مطالعه حاضر به صورت پیمایشی در سال 1398 انجام شد. جامعۀ آماری کلیه مصرفکنندگان مواد غذایی شهر ساری در استان مازندران بود که 167نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته بود. همچنین بر پایه مقدار میانگین واریانس استخراج شده (621/0 501/0) و پایایی ترکیبی (941/0 823/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS V16 و SmartPLS 2.0.M3 استفاده شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر نشان داد که ویژگیهای محصول، ویژگیهای برچسب، سن و تحصیلات تأثیر معنیداری بر میزان آگاهی در خصوص اطلاعات برچسب مواد غذایی داشتند(01/0(P
کلید واژگان
آگاهینگرش
برچسب مواد غذایی
صنایع غذایی
شماره نشریه
191تاریخ نشر
2020-12-011399-09-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مازندرانسازمان پدید آورنده
دانشیار، مرکز تحقیقات سلامت فرآورده های گیاهی و دامی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایراندانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
استادیار، گروه علوم و صنایع غذایی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
دکتری شیمی ترکیبات طبیعی، مرکز تحقیقات سلامت فرآورده های گیاهی و دامی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
شاپا
1735-92601735-9279




