نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمدی, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorفهیمی فرزام, مازیارfa_IR
dc.contributor.authorقربان نژاد, یاسرfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-23T16:54:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-13T16:55:00Z
dc.date.available1399-09-23T16:54:59Zfa_IR
dc.date.available2020-12-13T16:55:00Z
dc.date.issued2020-11-01en_US
dc.date.issued1399-08-11fa_IR
dc.identifier.citationاحمدی, حمیدرضا, فهیمی فرزام, مازیار, قربان نژاد, یاسر. (1399). ارزیابی و مطالعه بارهای انفجاری روی عرشه (تیر-دال بتنی) پلهای منظم و ارائه راهکار جدید برای کاهش آسیب. مهندسی عمران مدرس, 20(4), 7-22.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-41337-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/682070
dc.description.abstractعملیات تروریستی در سطح جهان رو به فزونی گذاشته است. در این بین پل‌ها به عنوان شریان­های حیاتی از سازه­های در دسترس برای عملیات تروریستی به حساب می­آیند که البته با توجه به اهمیت آن‌ها لازمست راهکارهایی برای کاهش آسیب­پذیری پل‌ها در برابر بارهای انفجاری ارائه شود. با توجه به گستردگی عرشه­های دوعنصری در ایران و جهان، در این تحقیق رفتار عرشه دوعنصری پل­های بتنی منظم در پلان در برابر بارهای انفجار بررسی شده است. بدین منظور پل شهید صنیع­خانی تهران بر اساس نقشه­های سازه موجود در نرم‌افزار اجزاء محدود آباکوس مدل‌سازی شده و بارهای انفجاری به آن اعمال گردیده است. مواد منفجره در وزن‌های ۴/۴۵، ۱۰۰ و ۱۵۰ کیلوگرم و در فواصل ۵/۰، ۲/۱، ۸۳/۱، ۵۴/۲ و ۸1/۳ متری از سطح عرشه دال منفجر شده­ و عملکرد عرشه مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به منظور بهبود عملکرد عرشه در برابر بارهای انفجاری یک سیستم جدیدی پیشنهاد گردید که بدون تغییر در مصالح، عملکرد عرشه در برابر انفجار بهبود یابد. بر اساس نتایج به دست آمده مقدار ایمن و فاصله ایمن مواد منفجره نسبت به عرشه پل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش وزن ماده منفجره منجر به افزایش تغییرمکان ایجاد شده در عرشه پل شده و گسترش خرابی را به دنبال خواهد داشت. هم‌چنین افزایش فاصله ماده منفجره از سطح پل منجر به کاهش خرابی در آن می‌شود. با کاربرد سیستم سازه اصلاح شده، آسیب­پذیری عرشه نسبت به بارهای انفجاری به شدت کاهش می­یابد. بااین‌وجود و با توجه به سهولت اجرا و عدم تغییر قابل‌توجه در مصالح مورد استفاده و هزینه عملیات اجرایی، می­تواند در اجرای عرشه پل‌ها مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent1447
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectعرشه بتنیfa_IR
dc.subjectبارهای انفجارfa_IR
dc.subjectپلهای منظمfa_IR
dc.subjectتحلیل اجزاء محدودfa_IR
dc.subjectسطح عملکردfa_IR
dc.titleارزیابی و مطالعه بارهای انفجاری روی عرشه (تیر-دال بتنی) پلهای منظم و ارائه راهکار جدید برای کاهش آسیبfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغهfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغهfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغهfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue4
dc.citation.spage7
dc.citation.epage22
nlai.contributor.orcid0000-0003-0707-8233


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد