نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخداداد کاشی, فرهادfa_IR
dc.contributor.authorخلیلی اصل, مریمfa_IR
dc.contributor.authorشاه حسینی, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorراسخی, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-23T16:39:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-13T16:39:38Z
dc.date.available1399-09-23T16:39:37Zfa_IR
dc.date.available2020-12-13T16:39:38Z
dc.date.issued2020-12-01en_US
dc.date.issued1399-09-11fa_IR
dc.identifier.citationخداداد کاشی, فرهاد, خلیلی اصل, مریم, شاه حسینی, سمیه, راسخی, سعید. (1399). تأثیر صرفه های مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی و بررسی رابطه علیت بین آن‌ها: مطالعه موردی صنایع کارخانه‌ای ایران. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی, 28(95), 181-200.fa_IR
dc.identifier.issn1027-9024
dc.identifier.issn10
dc.identifier.urihttp://qjerp.ir/article-1-2688-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/681896
dc.description.abstract در این پژوهش تأثیر صرفه­ های مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی صنایع کارخانه ­ای ایران با شرکای عمده تجاری بررسی می‌شود. برای برآورد صرفه­ های مقیاس از تابع تولید ترانسلوگ برای 21 صنعت کد دورقمی آیسیک و در بازه زمانی 1380 تا 1394 و برای اندازه­ گیری میزان تنوع محصول در محصولات صادراتی بخش صنعت ایران از شاخص تنوع فینسترا استفاده می‌شود. تابع تولید ترانسلوگ از طریق روش رگرسیون به‌ظاهر نامرتبط تکراری برآورد و مدل استاندارد تجارت با استفاده از تکنیک پانل دیتای پویا با روش گشتاورهای تعمیم­ یافته با داده­ های تلفیقی برآورد شده‌اند. نتایج بررسی گویای این است که صرفه‌های مقیاس و تنوع محصول تأثیر مثبت بر تجارت خارجی صنایع کارخانه­ ای ایران دارند. برای مطالعه رابطه علیت بین متغیرهای صرفه‌های مقیاس و تنوع محصول با تجارت خارجی از آزمون علیت گرنجری هشیائو استفاده شده ­است. یافته­ های پژوهش وجود رابطه علیت دوطرفه بین صرفه ­های مقیاس و تنوع محصول با تجارت خارجی صنایع کارخانه­ ای ایران را تأیید می‌کند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت امور اقتصادی و داراییfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادیfa_IR
dc.relation.ispartof2Quarterly Journal of Economic Research and Policiesen_US
dc.subjectتجارت خارجیfa_IR
dc.subjectصرفه های مقیاسfa_IR
dc.subjectتنوع محصولfa_IR
dc.subjectروش گشتاورهای تعمیم یافته با داده های تلفیقیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتأثیر صرفه های مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی و بررسی رابطه علیت بین آن‌ها: مطالعه موردی صنایع کارخانه‌ای ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue95
dc.citation.spage181
dc.citation.epage200


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد