تأثیر صرفه های مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی و بررسی رابطه علیت بین آنها: مطالعه موردی صنایع کارخانهای ایران
(ندگان)پدیدآور
خداداد کاشی, فرهادخلیلی اصل, مریمشاه حسینی, سمیهراسخی, سعید
نوع مدرک
Textكاربردي
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش تأثیر صرفه های مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی صنایع کارخانه ای ایران با شرکای عمده تجاری بررسی میشود. برای برآورد صرفه های مقیاس از تابع تولید ترانسلوگ برای 21 صنعت کد دورقمی آیسیک و در بازه زمانی 1380 تا 1394 و برای اندازه گیری میزان تنوع محصول در محصولات صادراتی بخش صنعت ایران از شاخص تنوع فینسترا استفاده میشود. تابع تولید ترانسلوگ از طریق روش رگرسیون بهظاهر نامرتبط تکراری برآورد و مدل استاندارد تجارت با استفاده از تکنیک پانل دیتای پویا با روش گشتاورهای تعمیم یافته با داده های تلفیقی برآورد شدهاند. نتایج بررسی گویای این است که صرفههای مقیاس و تنوع محصول تأثیر مثبت بر تجارت خارجی صنایع کارخانه ای ایران دارند. برای مطالعه رابطه علیت بین متغیرهای صرفههای مقیاس و تنوع محصول با تجارت خارجی از آزمون علیت گرنجری هشیائو استفاده شده است. یافته های پژوهش وجود رابطه علیت دوطرفه بین صرفه های مقیاس و تنوع محصول با تجارت خارجی صنایع کارخانه ای ایران را تأیید میکند.
کلید واژگان
تجارت خارجیصرفه های مقیاس
تنوع محصول
روش گشتاورهای تعمیم یافته با داده های تلفیقی
تخصصي
شماره نشریه
95تاریخ نشر
2020-12-011399-09-11
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییسازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نوردانشگاه پیام نور
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه مازندران
شاپا
1027-902410



