نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقدرت‌ الهی‌ فرد, محمدعلیfa_IR
dc.contributor.authorچین‌ آوه, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorامینی‌ منش, سجادfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-11T16:20:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-01T16:20:44Z
dc.date.available1399-09-11T16:20:42Zfa_IR
dc.date.available2020-12-01T16:20:44Z
dc.date.issued2020-04-01en_US
dc.date.issued1399-01-13fa_IR
dc.identifier.citationقدرت‌ الهی‌ فرد, محمدعلی, چین‌ آوه, محبوبه, امینی‌ منش, سجاد. (1399). مدل‌یابی بروز نشانه‌های اختلالات شخصیت در پرستاران در مرحله گذراندن طرح نیروی انسانی و دانشجویان سال آخر رشته پرستاری بر اساس آسیب‌های دوران کودکی با نقش واسطه‌ای تنظیم شناختی هیجان. نشریه پرستاری ایران, 33(123), 84-107.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3222-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/678990
dc.description.abstractزمینه و هدف: آسیب‏‏های دوران کودکی، عواقب پایدار و جبران‏ناپذیری را بر جا می‏گذارد. به طوری که از آثار روان‏شناختی طولانی‏مدت آن، می‏توان به بروز مشکلات رفتاری و روان‏شناختی عمده در نوجوانی و بزرگسالی از جمله اختلالات شخصیت خوشه C اشاره کرد. یکی از متغیرهایی که به نظر می‏رسد از آسیب‏های دوران کودکی تأثیر می‏پذیرد و می‏تواند منجر به بروز نشانه‏های اختلالات شخصیت شود، تنظیم شناختی هیجان است. از آنجا که پرستاران بزرگ‌ترین گروه بهداشتی و درمانی را تشکیل و بیش از هر گروه دیگری از کارکنان بیمارستان، بهره‏وری و پیشرفت سازمان را تحت تأثیر قرار می‏دهند، بنابراین مطالعه و بررسی پیشایندهای اختلال شخصیت در دانشجویان پرستاری از اهمیت بالایی برخودار است. هدف اصلی این پژوهش ارائه‏ی یک مدل از آسیب‏های دوران کودکی و تنظیم شناختی هیجان برای کمک به فهم بهتر اختلالات شخصیت خوشه C دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: در این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی، 291 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1398 که به روش خوشه‌ای ساده انتخاب شده بودند، شرکت کردند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه آسیب‏های دوران کودکی، پرسشنامه تنظیم‏ شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه چند محوری بالینیMillon -3 (MCMI-III) بودند. به منظور تحلیل داده‏های آماری از روش ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم‏افزار SPSS نسخه 16 و به منظور تعیین برازش مدل مورد مطالعه از مدل معادلات ساختاری در نرم‏افزار AMOS-22 برای تحلیل مسیر متغیرهای مشاهده ‏پذیر بهره‏گیری به عمل آمد. یافته‏ها: یافته‏ها نشان داد که آسیب‏‏های عمومی، سوءاستفاده‏های جسمی و سوءاستفاده‏های جنسی دوران کودکی می‌توانند اختلال‏ شخصیت وسواسی- جبری دانشجویان را یا به صورت مستقیم (به ترتیب 01/0>p، 0005/0>p و 0005/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک‏های سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (01/0>p) تبیین کنند. سوءاستفاده‏های جسمی دوران کودکی می‌توانند اختلال شخصیت اجتنابی دانشجویان را یا به صورت مستقیم (05/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک‏های سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (05/0>p) تبیین کنند. سوءاستفاده‏های جسمی و سوءاستفاده‏های جنسی دوران کودکی می‌توانند اختلال‏ شخصیت وابسته دانشجویان را یا به صورت مستقیم (به ترتیب 001/0>p  و 05/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک‏های ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (05/0>p) تبیین کنند. نتیجه‏گیری کلی: نتایج نشان داد آسیب‏های دوران کودکی، بدتنظیمی‏های هیجانی در دوران بزرگسالی را به دنبال دارند و نبود راهبردهای تنظیم هیجان مناسب، می‏تواند منجر به بروز نشانه‏های اختلالات شخصیت خوشه C شود. بنابراین آموزش راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح تنظیم شناختی هیجان عمل کرده و راهی مناسب برای بهبود اختلالات شخصیت خوشه C دانشجویان محسوب می‌شوfa_IR
dc.format.extent1101
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectکودک‌آزاریfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectاختلالات شخصیتfa_IR
dc.subjectاختلال شخصیت جبریfa_IR
dc.subjectاختلال شخصیت وابستهfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleمدل‌یابی بروز نشانه‌های اختلالات شخصیت در پرستاران در مرحله گذراندن طرح نیروی انسانی و دانشجویان سال آخر رشته پرستاری بر اساس آسیب‌های دوران کودکی با نقش واسطه‌ای تنظیم شناختی هیجانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: ٠٩١77194031 Email:Chinaveh@yahoo.comfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue123
dc.citation.spage84
dc.citation.epage107


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد