• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 33, شماره 123
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 33, شماره 123
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل‌یابی بروز نشانه‌های اختلالات شخصیت در پرستاران در مرحله گذراندن طرح نیروی انسانی و دانشجویان سال آخر رشته پرستاری بر اساس آسیب‌های دوران کودکی با نقش واسطه‌ای تنظیم شناختی هیجان

    (ندگان)پدیدآور
    قدرت‌ الهی‌ فرد, محمدعلیچین‌ آوه, محبوبهامینی‌ منش, سجاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.075 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: آسیب‏‏های دوران کودکی، عواقب پایدار و جبران‏ناپذیری را بر جا می‏گذارد. به طوری که از آثار روان‏شناختی طولانی‏مدت آن، می‏توان به بروز مشکلات رفتاری و روان‏شناختی عمده در نوجوانی و بزرگسالی از جمله اختلالات شخصیت خوشه C اشاره کرد. یکی از متغیرهایی که به نظر می‏رسد از آسیب‏های دوران کودکی تأثیر می‏پذیرد و می‏تواند منجر به بروز نشانه‏های اختلالات شخصیت شود، تنظیم شناختی هیجان است. از آنجا که پرستاران بزرگ‌ترین گروه بهداشتی و درمانی را تشکیل و بیش از هر گروه دیگری از کارکنان بیمارستان، بهره‏وری و پیشرفت سازمان را تحت تأثیر قرار می‏دهند، بنابراین مطالعه و بررسی پیشایندهای اختلال شخصیت در دانشجویان پرستاری از اهمیت بالایی برخودار است. هدف اصلی این پژوهش ارائه‏ی یک مدل از آسیب‏های دوران کودکی و تنظیم شناختی هیجان برای کمک به فهم بهتر اختلالات شخصیت خوشه C دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: در این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی، 291 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1398 که به روش خوشه‌ای ساده انتخاب شده بودند، شرکت کردند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه آسیب‏های دوران کودکی، پرسشنامه تنظیم‏ شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه چند محوری بالینیMillon -3 (MCMI-III) بودند. به منظور تحلیل داده‏های آماری از روش ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم‏افزار SPSS نسخه 16 و به منظور تعیین برازش مدل مورد مطالعه از مدل معادلات ساختاری در نرم‏افزار AMOS-22 برای تحلیل مسیر متغیرهای مشاهده ‏پذیر بهره‏گیری به عمل آمد. یافته‏ها: یافته‏ها نشان داد که آسیب‏‏های عمومی، سوءاستفاده‏های جسمی و سوءاستفاده‏های جنسی دوران کودکی می‌توانند اختلال‏ شخصیت وسواسی- جبری دانشجویان را یا به صورت مستقیم (به ترتیب 01/0>p، 0005/0>p و 0005/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک‏های سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (01/0>p) تبیین کنند. سوءاستفاده‏های جسمی دوران کودکی می‌توانند اختلال شخصیت اجتنابی دانشجویان را یا به صورت مستقیم (05/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک‏های سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (05/0>p) تبیین کنند. سوءاستفاده‏های جسمی و سوءاستفاده‏های جنسی دوران کودکی می‌توانند اختلال‏ شخصیت وابسته دانشجویان را یا به صورت مستقیم (به ترتیب 001/0>p  و 05/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک‏های ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (05/0>p) تبیین کنند. نتیجه‏گیری کلی: نتایج نشان داد آسیب‏های دوران کودکی، بدتنظیمی‏های هیجانی در دوران بزرگسالی را به دنبال دارند و نبود راهبردهای تنظیم هیجان مناسب، می‏تواند منجر به بروز نشانه‏های اختلالات شخصیت خوشه C شود. بنابراین آموزش راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح تنظیم شناختی هیجان عمل کرده و راهی مناسب برای بهبود اختلالات شخصیت خوشه C دانشجویان محسوب می‌شو
    کلید واژگان
    کودک‌آزاری
    تنظیم هیجان
    اختلالات شخصیت
    اختلال شخصیت جبری
    اختلال شخصیت وابسته
    پرستاری

    شماره نشریه
    123
    تاریخ نشر
    2020-04-01
    1399-01-13
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: ٠٩١77194031 Email:Chinaveh@yahoo.com
    گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3222-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/678990

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب