مدلیابی بروز نشانههای اختلالات شخصیت در پرستاران در مرحله گذراندن طرح نیروی انسانی و دانشجویان سال آخر رشته پرستاری بر اساس آسیبهای دوران کودکی با نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان
(ندگان)پدیدآور
قدرت الهی فرد, محمدعلیچین آوه, محبوبهامینی منش, سجادنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آسیبهای دوران کودکی، عواقب پایدار و جبرانناپذیری را بر جا میگذارد. به طوری که از آثار روانشناختی طولانیمدت آن، میتوان به بروز مشکلات رفتاری و روانشناختی عمده در نوجوانی و بزرگسالی از جمله اختلالات شخصیت خوشه C اشاره کرد. یکی از متغیرهایی که به نظر میرسد از آسیبهای دوران کودکی تأثیر میپذیرد و میتواند منجر به بروز نشانههای اختلالات شخصیت شود، تنظیم شناختی هیجان است. از آنجا که پرستاران بزرگترین گروه بهداشتی و درمانی را تشکیل و بیش از هر گروه دیگری از کارکنان بیمارستان، بهرهوری و پیشرفت سازمان را تحت تأثیر قرار میدهند، بنابراین مطالعه و بررسی پیشایندهای اختلال شخصیت در دانشجویان پرستاری از اهمیت بالایی برخودار است. هدف اصلی این پژوهش ارائهی یک مدل از آسیبهای دوران کودکی و تنظیم شناختی هیجان برای کمک به فهم بهتر اختلالات شخصیت خوشه C دانشجویان پرستاری بود.
روش بررسی: در این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی، 291 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1398 که به روش خوشهای ساده انتخاب شده بودند، شرکت کردند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه آسیبهای دوران کودکی، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه چند محوری بالینیMillon -3 (MCMI-III) بودند. به منظور تحلیل دادههای آماری از روش ضریب همبستگی پیرسون توسط نرمافزار SPSS نسخه 16 و به منظور تعیین برازش مدل مورد مطالعه از مدل معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS-22 برای تحلیل مسیر متغیرهای مشاهده پذیر بهرهگیری به عمل آمد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که آسیبهای عمومی، سوءاستفادههای جسمی و سوءاستفادههای جنسی دوران کودکی میتوانند اختلال شخصیت وسواسی- جبری دانشجویان را یا به صورت مستقیم (به ترتیب 01/0>p، 0005/0>p و 0005/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبکهای سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (01/0>p) تبیین کنند. سوءاستفادههای جسمی دوران کودکی میتوانند اختلال شخصیت اجتنابی دانشجویان را یا به صورت مستقیم (05/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبکهای سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (05/0>p) تبیین کنند. سوءاستفادههای جسمی و سوءاستفادههای جنسی دوران کودکی میتوانند اختلال شخصیت وابسته دانشجویان را یا به صورت مستقیم (به ترتیب 001/0>p و 05/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبکهای ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (05/0>p) تبیین کنند.
نتیجهگیری کلی: نتایج نشان داد آسیبهای دوران کودکی، بدتنظیمیهای هیجانی در دوران بزرگسالی را به دنبال دارند و نبود راهبردهای تنظیم هیجان مناسب، میتواند منجر به بروز نشانههای اختلالات شخصیت خوشه C شود. بنابراین آموزش راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح تنظیم شناختی هیجان عمل کرده و راهی مناسب برای بهبود اختلالات شخصیت خوشه C دانشجویان محسوب میشو
کلید واژگان
کودکآزاریتنظیم هیجان
اختلالات شخصیت
اختلال شخصیت جبری
اختلال شخصیت وابسته
پرستاری
شماره نشریه
123تاریخ نشر
2020-04-011399-01-13
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایرانگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: ٠٩١77194031 Email:Chinaveh@yahoo.com
گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
شاپا
2008-59232008-5931




