نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorستاری, کریمfa_IR
dc.contributor.authorرهبر, نریمانfa_IR
dc.contributor.authorاحدی, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-11T13:29:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-01T13:29:46Z
dc.date.available1399-09-11T13:29:46Zfa_IR
dc.date.available2020-12-01T13:29:46Z
dc.date.issued2020-09-22en_US
dc.date.issued1399-07-01fa_IR
dc.date.submitted2020-04-05en_US
dc.date.submitted1399-01-17fa_IR
dc.identifier.citationستاری, کریم, رهبر, نریمان, احدی, محسن. (1399). پردازش شنیداری و درک گفتار در کاربران سالمند سمعک و نقش آموزش و تربیت شنوایی در بهبود آن. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 9(3), 308-316. doi: 10.22037/jrm.2020.113453.2369fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2020.113453.2369
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101060.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/677307
dc.description.abstractمقدمه و اهداف پیرگوشی به کم­شنوایی دوطرفه متقارنی اطلاق می­شود که در نتیجه کهنسالی حاصل می­شود و اکثر افراد بالای 70 سال را متاثر می­کند و اثرات آن در فرکانس­ های بالا که در درک گفتار اهمیت دارند، بیشتر می­باشد. این کم­ شنوایی پیشرونده با ویژگی­هایی همچون تغییر آستانه ادیومتریک و مشکلات درک گفتاری در محیط ­های نویزی مشخص می­ شود. مشخص گردیده است که عوامل شناختی از قبیل توجه، حافظه کاری و سرعت پردازش اطلاعات نیز به­طور قابل توجه ی در درک گفتار در نویز و در سکوت نقش دارند. هرچند سمعک شنوایی فرکانسی را تقویت می­کند، اما نمی ­تواند نقایصی را که در پردازش زمانی شنوایی رخ می­دهد، جبران نماید. راهکار دیگر در این موارد استفاده از تربیت شنوایی می­باشد.آموزش شناختِ شنوایی-محور می ­تواند تا حدودی نقایص وابسته به سن در پردازش زمانی در مغز را بازسازی نماید و این ساخت­پذیری به نوبه خود منجر به بهبود مهارت­های درکی و شناختی شود. مواد و روش­ ها در مقاله مروری حاضر برخی مباحث مطرح­ شده در خصوص پردازش زمانی شنوایی و درک گفتار در سالمندان و نیز نقش تقویت و آموزش در آنها در مقالاتی از بانک­ های اطلاعاتی Scopus، PubMed ، Google Scholar، Science Direct از سال­های 1971 تا 2019 انتخاب و بررسی شدند. نتیجه ­گیری با توجه به مشکلات پردازش شنیداری و ضعف درک گفتار در محیط­ های پرسروصدا در سالمندان کم­ شنوا و نیز اثر آموزش در افزایش توانایی­ های درک شنوایی در کهنسالی، در درمان مشکلات ارتباطی این افراد، ارزیابی اولیه از پردازش شنوایی مرکزی و تربیت شنوایی را باید به­ عنوان یک اصل مد نظر قرار داد. نقش شنوایی­ شناسان در فهم و درک اهمیت تربیت شنوایی و معرفی آن به­ عنوان قسمتی از برنامه تجویز سمعک در سالمندان کم­ شنوا بسیار حائز اهمیت است.fa_IR
dc.format.extent836
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2020.113453.2369
dc.subjectپیرگوشیfa_IR
dc.subjectدرک گفتارfa_IR
dc.subjectتربیت شنواییfa_IR
dc.subjectپردازش شنواییfa_IR
dc.subjectسمعکfa_IR
dc.subjectشنوایی شناسیfa_IR
dc.titleپردازش شنیداری و درک گفتار در کاربران سالمند سمعک و نقش آموزش و تربیت شنوایی در بهبود آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله مروریfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدپارتمان شنوایی شناسی، دانشکده نوانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage308
dc.citation.epage316
nlai.contributor.orcid0000-0001-7385-1357
nlai.contributor.orcid0000-0002-8591-2361


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد