• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پردازش شنیداری و درک گفتار در کاربران سالمند سمعک و نقش آموزش و تربیت شنوایی در بهبود آن

    (ندگان)پدیدآور
    ستاری, کریمرهبر, نریماناحدی, محسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    836.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله مروری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف پیرگوشی به کم­شنوایی دوطرفه متقارنی اطلاق می­شود که در نتیجه کهنسالی حاصل می­شود و اکثر افراد بالای 70 سال را متاثر می­کند و اثرات آن در فرکانس­ های بالا که در درک گفتار اهمیت دارند، بیشتر می­باشد. این کم­ شنوایی پیشرونده با ویژگی­هایی همچون تغییر آستانه ادیومتریک و مشکلات درک گفتاری در محیط ­های نویزی مشخص می­ شود. مشخص گردیده است که عوامل شناختی از قبیل توجه، حافظه کاری و سرعت پردازش اطلاعات نیز به­طور قابل توجه ی در درک گفتار در نویز و در سکوت نقش دارند. هرچند سمعک شنوایی فرکانسی را تقویت می­کند، اما نمی ­تواند نقایصی را که در پردازش زمانی شنوایی رخ می­دهد، جبران نماید. راهکار دیگر در این موارد استفاده از تربیت شنوایی می­باشد.آموزش شناختِ شنوایی-محور می ­تواند تا حدودی نقایص وابسته به سن در پردازش زمانی در مغز را بازسازی نماید و این ساخت­پذیری به نوبه خود منجر به بهبود مهارت­های درکی و شناختی شود. مواد و روش­ ها در مقاله مروری حاضر برخی مباحث مطرح­ شده در خصوص پردازش زمانی شنوایی و درک گفتار در سالمندان و نیز نقش تقویت و آموزش در آنها در مقالاتی از بانک­ های اطلاعاتی Scopus، PubMed ، Google Scholar، Science Direct از سال­های 1971 تا 2019 انتخاب و بررسی شدند. نتیجه ­گیری با توجه به مشکلات پردازش شنیداری و ضعف درک گفتار در محیط­ های پرسروصدا در سالمندان کم­ شنوا و نیز اثر آموزش در افزایش توانایی­ های درک شنوایی در کهنسالی، در درمان مشکلات ارتباطی این افراد، ارزیابی اولیه از پردازش شنوایی مرکزی و تربیت شنوایی را باید به­ عنوان یک اصل مد نظر قرار داد. نقش شنوایی­ شناسان در فهم و درک اهمیت تربیت شنوایی و معرفی آن به­ عنوان قسمتی از برنامه تجویز سمعک در سالمندان کم­ شنوا بسیار حائز اهمیت است.
    کلید واژگان
    پیرگوشی
    درک گفتار
    تربیت شنوایی
    پردازش شنوایی
    سمعک
    شنوایی شناسی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دپارتمان شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    دپارتمان شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    دپارتمان شنوایی شناسی، دانشکده نوانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2020.113453.2369
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101060.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/677307

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب