نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآهنگر, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی نژاد, محدثهfa_IR
dc.contributor.authorدره کردی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-09-11T13:29:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-12-01T13:29:29Z
dc.date.available1399-09-11T13:29:29Zfa_IR
dc.date.available2020-12-01T13:29:29Z
dc.date.issued2020-09-22en_US
dc.date.issued1399-07-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-10en_US
dc.date.submitted1398-04-19fa_IR
dc.identifier.citationآهنگر, عباسعلی, سلطانی نژاد, محدثه, دره کردی, علی. (1399). بررسی مقایسه ای درک و تولید نحوی بین کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی فارسی زبان. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 9(3), 274-285. doi: 10.22037/jrm.2020.112139.2162fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2020.112139.2162
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100927.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/677304
dc.description.abstractمقدمه و اهداف از آنجایی که درک زبان و به­خصوص درک نحوی در رشد زبانی و همچنین رشد آموزشی کودکان تاثیر دارد، پژوهش حاضر به بررسی درک و تولید نحو توسط کودکان کم­ توان ذهنی آموزش­پذیر در مقایسه با کودکان عادی پرداخته است. مواد و روش ­ها در پژوهش حاضر، 15 کودک کم­ توان ذهنی با سن تقویمی (13-12 سال) و سن عقلی (9-7 سال) شرکت داشتند. کم ­توان ذهنی بودن این افراد قبلاً با استفاده از آزمون هوش وکسلر ویرایش 4 تایید و بهره­ی هوشی این افراد بین 70-55 اندازه­گیری شده بود. گروه شاهد شامل 15 کودک عادی (9-7 سال) و 15 کودک عادی (13-12 سال) بودند. آزمودنی­ های کم­ توان ذهنی به­ طور تصادفی از مدارس استثنایی و آزمودنی­ های عادی به­ طور تصادفی از مدارس عادی شهرستان جیرفت انتخاب شدند. هر سه گروه از آزمودنی ­ها از نظر زبانی با استفاده از بخش کلامی آزمون هوش وکسلر ویرایش 4 همگن شدند. به منظور جمع­ آوری داده­ ها، از آزمون نحوی با نگاهی به مطالعه ­یBenítez-Burraco, Garayzábal and Cuetos (2016) استفاده شد. این آزمون حاوی 6 خرده ­آزمون بود که با استفاده از روش دو نیمه کردن اسپیرمن-براون هنجاریابی شد. تحلیل داده­ های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون ­های تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنادار (LSD)، با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. یافته­ ها نتایج نهایی تحلیل چندمتغیره نشان داد که بین عملکرد کلی سه گروه در درک و تولید نحو (قواعد گروهی پایه، نشانگر فعل کمکی و ساختار پایه­ ای گروه تصریف، ظرفیت فعل، محدودیت­ های زیرمقوله ­ای نحوی درون­ گروه فعلی، تولید بندهای متمم اسمی و بند افزوده) تفاوت معناداری وجود دارد (0/05fa_IR
dc.format.extent1080
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2020.112139.2162
dc.subjectدرک نحویfa_IR
dc.subjectتولیدfa_IR
dc.subjectکودکان کم­ توان ذهنیfa_IR
dc.subjectآموزش ­پذیرfa_IR
dc.subjectکودکان عادیfa_IR
dc.subjectفارسی ­زبانfa_IR
dc.subjectاطفالfa_IR
dc.titleبررسی مقایسه ای درک و تولید نحوی بین کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی فارسی زبانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبانشناسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان‌وبلوچستان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان وبلوچستان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage274
dc.citation.epage285
nlai.contributor.orcid0000-0003-1288-1506


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد