• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مقایسه ای درک و تولید نحوی بین کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی فارسی زبان

    (ندگان)پدیدآور
    آهنگر, عباسعلیسلطانی نژاد, محدثهدره کردی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.054 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف از آنجایی که درک زبان و به­خصوص درک نحوی در رشد زبانی و همچنین رشد آموزشی کودکان تاثیر دارد، پژوهش حاضر به بررسی درک و تولید نحو توسط کودکان کم­ توان ذهنی آموزش­پذیر در مقایسه با کودکان عادی پرداخته است. مواد و روش ­ها در پژوهش حاضر، 15 کودک کم­ توان ذهنی با سن تقویمی (13-12 سال) و سن عقلی (9-7 سال) شرکت داشتند. کم ­توان ذهنی بودن این افراد قبلاً با استفاده از آزمون هوش وکسلر ویرایش 4 تایید و بهره­ی هوشی این افراد بین 70-55 اندازه­گیری شده بود. گروه شاهد شامل 15 کودک عادی (9-7 سال) و 15 کودک عادی (13-12 سال) بودند. آزمودنی­ های کم­ توان ذهنی به­ طور تصادفی از مدارس استثنایی و آزمودنی­ های عادی به­ طور تصادفی از مدارس عادی شهرستان جیرفت انتخاب شدند. هر سه گروه از آزمودنی ­ها از نظر زبانی با استفاده از بخش کلامی آزمون هوش وکسلر ویرایش 4 همگن شدند. به منظور جمع­ آوری داده­ ها، از آزمون نحوی با نگاهی به مطالعه ­یBenítez-Burraco, Garayzábal and Cuetos (2016) استفاده شد. این آزمون حاوی 6 خرده ­آزمون بود که با استفاده از روش دو نیمه کردن اسپیرمن-براون هنجاریابی شد. تحلیل داده­ های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون ­های تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنادار (LSD)، با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. یافته­ ها نتایج نهایی تحلیل چندمتغیره نشان داد که بین عملکرد کلی سه گروه در درک و تولید نحو (قواعد گروهی پایه، نشانگر فعل کمکی و ساختار پایه­ ای گروه تصریف، ظرفیت فعل، محدودیت­ های زیرمقوله ­ای نحوی درون­ گروه فعلی، تولید بندهای متمم اسمی و بند افزوده) تفاوت معناداری وجود دارد (0/05
    کلید واژگان
    درک نحوی
    تولید
    کودکان کم­ توان ذهنی
    آموزش ­پذیر
    کودکان عادی
    فارسی ­زبان
    اطفال

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار زبانشناسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان‌وبلوچستان، ایران
    دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان وبلوچستان، ایران
    دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2020.112139.2162
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100927.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/677304

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب