• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    «توجه به درد دیگران»: رسانه‌ها، سوگیری و پوشش بلایای بین‌المللی

    (ندگان)پدیدآور
    صلواتیان, دکتر سیاوشسیدی, سید محمدرضادی. مولر, سوزان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    402.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه وهدف: هدف این مقاله ،نوع پوشش رسانه‌ای از بلایای طبیعی در دیدگاه رسانه های غربی است که بیشتر درباره پاسخ محلی و ملی دولت‌ها، درباره فقر و نژاد، درباره فرهنگ و جامعه و درباره تلاش‌های خارجی برای امدادرسانی و تعهدات بومی برای بازسازی صحبت شده است. روش: روش مطالعه به صورت  روش تاریخی موضوع معینی که در گذشته در یک مقطع زمانی اتفاق افتاده است، بررسی شده است. محقق در آن می کوشد، از طریق گردآوری اطلاعات (اسناد و مدارک) مربوط به موضوعی تاریخی و بررسی صحت و سقم آن اطلاعات و نیز تجزیه و تحلیل آنها به کشف حقایق مربوط به آن موضوع دست پیدا کند. در این تحقیق  ازمنابع اطلاعات اولیه و ثانویه استفاده شده است. یافته و نتیجه گیری: با بررسی پوشش بحران‌های  گذشته می‌توان آنچه را برای رسانه‌های جریان غالب در آمریکا مهم بوده است نتیجه گرفت؛ اغلب خروجی‌های رسانه‌های جریان غالب آمریکا، بحران‌ها و سوانح بین‌المللی را با نگاهی کل‌نگر در نظر نمی‌گیرند. در این رسانه‌ها، بحران‌ها، بحران نیستند؛ بلکه نوعی کالای مجازی برای فروش به مخاطبانی دم‌دمی مزاج هستند که از میان فهرستِ انتخابِ بلندبالایی تصمیم می‌گیرند که چه خبری را از بلایای حزن‌انگیز گرفته تا جدایی افراد مشهور به مصرف برسانند. در اغلب موارد، ویژگی‌های بحران را حسابداران رسانه‌ها با اولویت‌ها و انتظارات خاص، ارزیابی می‌کنند؛ و معمولاً اولویت‌های رسانه‌ها با اولویت‌های مقامات دولتی، خط‌مشی‌گذاران، سازمان‌های غیردولتی، مدیران بیمه یا حتی جمع‌کنندگان اخبار، بسیار متفاوت است.در حالی که امدادگران به بحران‌ها نگاه می‌کنند و آن‌ها را بحران  می‌بینند رسانه‌ها به بحران‌ها، نگاه می‌کنند اما آنها را اخباری می‌بینند که برای اغلب آن‌ها، حکم کالا را دارند.با این طرز تلقی، فهم این که چرا مؤسساتِ رسانه‌ای فاقد هر گونه غریزه کاری ذاتی حتی برای پوشش فجایع بزرگ، گذشته از بلایای ابتدایی هستند امکان‌پذیر خواهد بود. اکثر رسانه‌های جریان غالب پیش از توجه به «اهمیت» بحران، در جست‌وجوی «فرصت» هستند. . *نویسنده: سوزان دی. مولر[1] ترجمه و تلخیص: سیاوش صلواتیان[2]، سیدمحمدرضا سیدی[3] *استاد دانشکده روزنامه‌نگاری، دانشگاه مریلند، مدیر مرکز بین‌المللی رسانه‌ها و اولویت‌های عمومی (ICMPA)، smoeller@umd.edu 2-دکتری مدیریت رسانه، استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، salavatian@gmail.com 3- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، naseroddin@gmail.com   [1] . Susan D. Moeller
    کلید واژگان
    بلایا بین المللی
    رسانه
    سوگیری
    تخصصي

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-09-01
    1394-06-10
    ناشر
    سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما
    دانشگاه تربیت مدرس
    دانشگاه مریلند، مدیر مرکز بین‌المللی رسانه‌ها و اولویت‌های عمومی

    شاپا
    2322-5955
    2538-1814
    URI
    http://dpmk.ir/article-1-49-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656430

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب