نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمنوری, ایمانfa_IR
dc.contributor.authorمرتضوی, علی اصغرfa_IR
dc.contributor.authorامراللهی, عابدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-24T01:05:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-14T01:05:28Z
dc.date.available1399-08-24T01:05:28Zfa_IR
dc.date.available2020-11-14T01:05:28Z
dc.date.issued2017-06-01en_US
dc.date.issued1396-03-11fa_IR
dc.identifier.citationمنوری, ایمان, مرتضوی, علی اصغر, امراللهی, عابد. (1396). روش های کنترل ماسه های روان به منظور پیشگیری از بروز بحران درخطوط ریلی راه آهن ایران. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 7(1), 25-34.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5955
dc.identifier.issn2538-1814
dc.identifier.urihttp://dpmk.ir/article-1-111-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656412
dc.description.abstractزمینه و هدف: پدیده حرکت ماسه­ های روان، به عنوان یکی از بلایای طبیعی مناطق کویری همواره خسارات فراوانی را به بخش حمل­ و­نقل کشور تحمیل می­کند. به طوری که 5.5% از کل خطوط ریلی در مناطق ماسه­ گیر قرار دارند. از طرفی الزام عبور خطوط راه ­آهن از مناطق کویری و ماسه­ گیر و مشکلات متعدد ایجاد شده برای خطوط راه آهن از جمله، خروج از خط ناگهانی قطارها، مسدودی­های متعدد، صلبیت روسازی، فرسودگی ادوات اتصال خط، کاهش ایمنی و هزینه ­های بالای تعمیرات و نگهداری باعث شده تا ارائه و اجرای راهکارهای تثبیت ماسه ­های روان در مناطق کویری ریلی به یک امر ضروری تبدیل شود. روش: انجام تحقیقات در این زمینه به صورت مطالعات کتابخانه ای یعنی کاوش در متون موجود و همچنین مطالعات میدانی با حضور در خطوط ریلی ماسه گیر در اداره کل راه آهن شرق کشور صورت پذیرفت. مطالعات با هدف یافتن راهکارهای تثبیت ماسه­ های روان و جلوگیری از رسوب آن­ها در خطوط ریلی صورت پذیرفت. یافته­ ها: راهکارهای ارایه شده در این تحقیق، در موضوع تثبیت ماسه­ های روان قبل از رسیدن به خطوط ریلی مانند پوشش گیاهی، احداث خاکریز خندق، تله­ های رسوب­گیر، احداث دیوار، مالچ­ پاشی و در موضوع جلوگیری از ته­ نشین شدن ماسه­ ها در خط مانند احداث دالخط کوهان­ دار و گالری به معرفی و بحث گذاشته شده است. نتیجه­ گیری: مشاهدات میدانی در ادارات کل راه ­آهن شرق ، تهران و اصفهان بیانگر این مطلب است که تاکنون راهکارهایی مانند احداث دیوارهای تراورسی، کاشت نهال و احداث خاکریز­خندق به طور جداگانه و به صورت محدود در راه­آهن کشور اجرایی گردیده؛ ولی در اغلب موارد به دلیل توجه نکردن به محدودیت­های روش­های اشاره شده، مشکل ورود ماسه به خطوط به طور کامل برطرف نگردیده یا در صورت برطرف شدن، پس از مدتی از این موانع عبور کرده و مجدداً به خط رسیده است. در حقیقت شرایط و ویژگی­های مسیر ریلی به گونه ­ای است که ارایه روش یا روش­های اجرایی تثبیت ماسه ­های روان در راه­ آهن کشور نیازمند مطالعات اقلیمی، جغرافیایی، ژئومرفولوژی، فیزیکی و فرسایشی خاص هر منطقه ماسه­ گیر نیز میباشد. به دلیل محدودیت­های اجرای هر راهکار، بهترین حالت به منظور جلوگیری از ترسیب ماسه درون خطوط ریلی راه­ آهن ج.ا.ا. ، ترکیبی از دو یا چند راهکار، آن هم بنا به مطالعات خاص هر منطقه و شرایط اجرایی نظیر زمان و هزینه در خطوط ریلی معرفی می­گردد تا محدودیت یک راهکار توسط راهکارهای دیگر دیگر پوشش داده­ شود. در انتهای این پژوهش نیز، راهکار تثبیت ماسه های روان در قسمتی از بلاک ریلی ماسه­ گیر تل­ حمید­- منتظرقائم در اداره کل راه­ آهن شرق کشور ارائه گردید.fa_IR
dc.format.extent569
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofدانش پیشگیری و مدیریت بحرانfa_IR
dc.relation.ispartofDisaster Prevention and Management Knowledgeen_US
dc.subjectماسه های روانfa_IR
dc.subjectخطوط ریلی ماسه گیرfa_IR
dc.subjectروش های تثبیت ماسهfa_IR
dc.subjectمدیریت بحران در راه آهنfa_IR
dc.subjectمناطق ماسه گیرfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleروش های کنترل ماسه های روان به منظور پیشگیری از بروز بحران درخطوط ریلی راه آهن ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeترویجیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران،آّب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentو عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده فنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات. محلات. ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue1
dc.citation.spage25
dc.citation.epage34


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد