• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    روش های کنترل ماسه های روان به منظور پیشگیری از بروز بحران درخطوط ریلی راه آهن ایران

    (ندگان)پدیدآور
    منوری, ایمانمرتضوی, علی اصغرامراللهی, عابد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    569.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پدیده حرکت ماسه­ های روان، به عنوان یکی از بلایای طبیعی مناطق کویری همواره خسارات فراوانی را به بخش حمل­ و­نقل کشور تحمیل می­کند. به طوری که 5.5% از کل خطوط ریلی در مناطق ماسه­ گیر قرار دارند. از طرفی الزام عبور خطوط راه ­آهن از مناطق کویری و ماسه­ گیر و مشکلات متعدد ایجاد شده برای خطوط راه آهن از جمله، خروج از خط ناگهانی قطارها، مسدودی­های متعدد، صلبیت روسازی، فرسودگی ادوات اتصال خط، کاهش ایمنی و هزینه ­های بالای تعمیرات و نگهداری باعث شده تا ارائه و اجرای راهکارهای تثبیت ماسه ­های روان در مناطق کویری ریلی به یک امر ضروری تبدیل شود. روش: انجام تحقیقات در این زمینه به صورت مطالعات کتابخانه ای یعنی کاوش در متون موجود و همچنین مطالعات میدانی با حضور در خطوط ریلی ماسه گیر در اداره کل راه آهن شرق کشور صورت پذیرفت. مطالعات با هدف یافتن راهکارهای تثبیت ماسه­ های روان و جلوگیری از رسوب آن­ها در خطوط ریلی صورت پذیرفت. یافته­ ها: راهکارهای ارایه شده در این تحقیق، در موضوع تثبیت ماسه­ های روان قبل از رسیدن به خطوط ریلی مانند پوشش گیاهی، احداث خاکریز خندق، تله­ های رسوب­گیر، احداث دیوار، مالچ­ پاشی و در موضوع جلوگیری از ته­ نشین شدن ماسه­ ها در خط مانند احداث دالخط کوهان­ دار و گالری به معرفی و بحث گذاشته شده است. نتیجه­ گیری: مشاهدات میدانی در ادارات کل راه ­آهن شرق ، تهران و اصفهان بیانگر این مطلب است که تاکنون راهکارهایی مانند احداث دیوارهای تراورسی، کاشت نهال و احداث خاکریز­خندق به طور جداگانه و به صورت محدود در راه­آهن کشور اجرایی گردیده؛ ولی در اغلب موارد به دلیل توجه نکردن به محدودیت­های روش­های اشاره شده، مشکل ورود ماسه به خطوط به طور کامل برطرف نگردیده یا در صورت برطرف شدن، پس از مدتی از این موانع عبور کرده و مجدداً به خط رسیده است. در حقیقت شرایط و ویژگی­های مسیر ریلی به گونه ­ای است که ارایه روش یا روش­های اجرایی تثبیت ماسه ­های روان در راه­ آهن کشور نیازمند مطالعات اقلیمی، جغرافیایی، ژئومرفولوژی، فیزیکی و فرسایشی خاص هر منطقه ماسه­ گیر نیز میباشد. به دلیل محدودیت­های اجرای هر راهکار، بهترین حالت به منظور جلوگیری از ترسیب ماسه درون خطوط ریلی راه­ آهن ج.ا.ا. ، ترکیبی از دو یا چند راهکار، آن هم بنا به مطالعات خاص هر منطقه و شرایط اجرایی نظیر زمان و هزینه در خطوط ریلی معرفی می­گردد تا محدودیت یک راهکار توسط راهکارهای دیگر دیگر پوشش داده­ شود. در انتهای این پژوهش نیز، راهکار تثبیت ماسه های روان در قسمتی از بلاک ریلی ماسه­ گیر تل­ حمید­- منتظرقائم در اداره کل راه­ آهن شرق کشور ارائه گردید.
    کلید واژگان
    ماسه های روان
    خطوط ریلی ماسه گیر
    روش های تثبیت ماسه
    مدیریت بحران در راه آهن
    مناطق ماسه گیر
    تخصصي

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-06-01
    1396-03-11
    ناشر
    سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی عمران،آّب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران
    و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران
    دانشکده فنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات. محلات. ایران

    شاپا
    2322-5955
    2538-1814
    URI
    http://dpmk.ir/article-1-111-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656412

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب