نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخواجه ئیان, داتیسfa_IR
dc.contributor.authorپسندیده, اشرف الساداتfa_IR
dc.contributor.authorقنبری, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-24T01:05:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-14T01:05:26Z
dc.date.available1399-08-24T01:05:26Zfa_IR
dc.date.available2020-11-14T01:05:26Z
dc.date.issued2018-10-01en_US
dc.date.issued1397-07-09fa_IR
dc.identifier.citationخواجه ئیان, داتیس, پسندیده, اشرف السادات, قنبری, سعید. (1397). رسانه و بحران: بازنمایی رسانه‌ای حادثه خاموشی‌های گسترده برق استان خوزستان (در بهمن‌ماه 1395). دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 8(3), 279-299.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5955
dc.identifier.issn2538-1814
dc.identifier.urihttp://dpmk.ir/article-1-209-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656409
dc.description.abstractزمینه و هدف: زمینه این مقاله بحران خاموشی‌های گسترده برق در استان خوزستان در بهمن 1395 است که تحت تاثیر مشکلات زیست‌محیطی حادث شد. این حادثه تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی وسیعی داشت از این رو هدف این مقاله، تحلیل بازنمایی رسانه‌ای این بحران در جهت فراهم‌سازی زمینه تدوین راهکارها و دستورالعمل‌های مدیریت ارتباطی بحران برای حوادث مشابه است. روش: جامعه آماری این پژوهش را اخبار مربوط به حادثه در چهار گروه شبکه‌های ملی و محلی صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های اجتماعی و نیز بیانیه‌های وزارت نیرو و سازمان‌های وابسته به آن تشکیل داد. این اخبار به روش نمونه‌گیری در دسترس و هدفمند انتخاب و با استفاده از روش تحلیل مضمونی، تحلیل شدند. نقطه کفایت برای تعیین حجم نمونه در هر گروه، اشباع ‌نظری بود. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها که با ترسیم نقشه‌های مضمونی همراه شد نشان داد که صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی منطبق با زاویه دید حاکمیتی، به موضوع پرداخته است؛ روایت خبرگزاری‌ها نشان‌دهنده دیدگاه جامعه مدنی به حادثه بوده و رسانه‌های اجتماعی زاویه دید مردم آسیب‌دیده و گرفتار در بحران را نشان‌داده‌اند و بیانیه‌های روابط عمومی نیز منطبق با سیاست‌های سازمانی بوده است. نتیجه‌گیری: صدا و سیما بیشتر به کارکردهای اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری پرداخته و از کارکرد فرهنگ‌سازی و ایجاد انسجام ملی و جلب مشارکت عمومی غافل مانده است. خبرگزاری‌ها به شکل جامعی حادثه را  با توجه به سیاست‌های دورن سازمانی خود بازتاب داده‌اند. رسانه‌های اجتماعی بیشتر اعتراض و مطالبه‌گری را نشان‌داده و از پتانسیل‌های آن برای انسجام‌بخشی، اطلاع‌رسانی و بسیج منابع استفاده نشده است. بیانیه‌های روابط عمومی غالباً منعکس‌کننده عملکردها در رابطه با حادثه و انعکاس اقدامات صورت گرفته و شرح دلایل ایجاد بحران بوده است.fa_IR
dc.format.extent920
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofدانش پیشگیری و مدیریت بحرانfa_IR
dc.relation.ispartofDisaster Prevention and Management Knowledgeen_US
dc.subjectمدیریت رسانه‌ای بحرانfa_IR
dc.subjectبحران خوزستانfa_IR
dc.subjectبازنمایی رسانه‌ایfa_IR
dc.subjectصدا و ‌سیماfa_IR
dc.subjectخبرگزاری‌هاfa_IR
dc.subjectوزارت نیروfa_IR
dc.subjectرسانه‌های اجتماعی.fa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleرسانه و بحران: بازنمایی رسانه‌ای حادثه خاموشی‌های گسترده برق استان خوزستان (در بهمن‌ماه 1395)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو. تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue3
dc.citation.spage279
dc.citation.epage299


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد