رسانه و بحران: بازنمایی رسانهای حادثه خاموشیهای گسترده برق استان خوزستان (در بهمنماه 1395)
(ندگان)پدیدآور
خواجه ئیان, داتیسپسندیده, اشرف الساداتقنبری, سعیدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: زمینه این مقاله بحران خاموشیهای گسترده برق در استان خوزستان در بهمن 1395 است که تحت تاثیر مشکلات زیستمحیطی حادث شد. این حادثه تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی وسیعی داشت از این رو هدف این مقاله، تحلیل بازنمایی رسانهای این بحران در جهت فراهمسازی زمینه تدوین راهکارها و دستورالعملهای مدیریت ارتباطی بحران برای حوادث مشابه است.
روش: جامعه آماری این پژوهش را اخبار مربوط به حادثه در چهار گروه شبکههای ملی و محلی صدا و سیما، خبرگزاریها، رسانههای اجتماعی و نیز بیانیههای وزارت نیرو و سازمانهای وابسته به آن تشکیل داد. این اخبار به روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب و با استفاده از روش تحلیل مضمونی، تحلیل شدند. نقطه کفایت برای تعیین حجم نمونه در هر گروه، اشباع نظری بود.
یافتهها: تحلیل دادهها که با ترسیم نقشههای مضمونی همراه شد نشان داد که صداوسیما بهعنوان رسانه ملی منطبق با زاویه دید حاکمیتی، به موضوع پرداخته است؛ روایت خبرگزاریها نشاندهنده دیدگاه جامعه مدنی به حادثه بوده و رسانههای اجتماعی زاویه دید مردم آسیبدیده و گرفتار در بحران را نشاندادهاند و بیانیههای روابط عمومی نیز منطبق با سیاستهای سازمانی بوده است.
نتیجهگیری: صدا و سیما بیشتر به کارکردهای اطلاعرسانی و مطالبهگری پرداخته و از کارکرد فرهنگسازی و ایجاد انسجام ملی و جلب مشارکت عمومی غافل مانده است. خبرگزاریها به شکل جامعی حادثه را با توجه به سیاستهای دورن سازمانی خود بازتاب دادهاند. رسانههای اجتماعی بیشتر اعتراض و مطالبهگری را نشانداده و از پتانسیلهای آن برای انسجامبخشی، اطلاعرسانی و بسیج منابع استفاده نشده است. بیانیههای روابط عمومی غالباً منعکسکننده عملکردها در رابطه با حادثه و انعکاس اقدامات صورت گرفته و شرح دلایل ایجاد بحران بوده است.
کلید واژگان
مدیریت رسانهای بحرانبحران خوزستان
بازنمایی رسانهای
صدا و سیما
خبرگزاریها
وزارت نیرو
رسانههای اجتماعی.
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-10-011397-07-09
ناشر
سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایرانعضو هیئت علمی گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو. تهران، ایران
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایران
شاپا
2322-59552538-1814
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارزیابی انتقادی مطالعات تاثیر رسانه: مرور سیستماتیک
محمد زمانی, مجید؛ امامی, سید مجتبی (دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهران, 2021-10-23)تأثیر محتوای رسانه بر افراد، نهادها و عامه قابل سنجش و شناسایی است. مطالعات تأثیر رسانه از ابتدای قرن بیستم مورد توجه دانشمندان حوزه ارتباطات و رسانه در سراسر جهان قرار گرفته است؛ و تعداد پژوهشهای داخلی نیز در سالهای ...
-
مفهومسازی خطمشیگذاری رسانهای: شناسایی مؤلفهها، فرایند و حوزه عمل
خواجه ئیان, داتیس (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2011-05-22)نظر به اهمیت مفهومسازی و تبیین خطمشیگذاری رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر، با هدف مفهومسازی و ایجاد یک چارچوب نظری صورت گرفت تا تلاشی در جهت درک چیستی خطمشی رسانهای و شناسایی عناصر و ...
-
راهکارهای رسانهای رشد و توسعۀ ورزش همگانی کلانشهر تهران
مرادی, مهدی؛ احمدی, سید عبدالحمید؛ هنری, حبیب؛ کلهر, سینا (جهاد دانشگاهی, 2019-05-22)هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرگذاری رسانههای جمعی در توسعۀ نگرش، فرهنگ و نهادینهسازی ورزش همگانی در کلانشهر تهران و ارائۀ راهکارهای رسانهای بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی توسعهای و روش گردآوری دادهها ...




