• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رسانه و بحران: بازنمایی رسانه‌ای حادثه خاموشی‌های گسترده برق استان خوزستان (در بهمن‌ماه 1395)

    (ندگان)پدیدآور
    خواجه ئیان, داتیسپسندیده, اشرف الساداتقنبری, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    920.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: زمینه این مقاله بحران خاموشی‌های گسترده برق در استان خوزستان در بهمن 1395 است که تحت تاثیر مشکلات زیست‌محیطی حادث شد. این حادثه تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی وسیعی داشت از این رو هدف این مقاله، تحلیل بازنمایی رسانه‌ای این بحران در جهت فراهم‌سازی زمینه تدوین راهکارها و دستورالعمل‌های مدیریت ارتباطی بحران برای حوادث مشابه است. روش: جامعه آماری این پژوهش را اخبار مربوط به حادثه در چهار گروه شبکه‌های ملی و محلی صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های اجتماعی و نیز بیانیه‌های وزارت نیرو و سازمان‌های وابسته به آن تشکیل داد. این اخبار به روش نمونه‌گیری در دسترس و هدفمند انتخاب و با استفاده از روش تحلیل مضمونی، تحلیل شدند. نقطه کفایت برای تعیین حجم نمونه در هر گروه، اشباع ‌نظری بود. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها که با ترسیم نقشه‌های مضمونی همراه شد نشان داد که صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی منطبق با زاویه دید حاکمیتی، به موضوع پرداخته است؛ روایت خبرگزاری‌ها نشان‌دهنده دیدگاه جامعه مدنی به حادثه بوده و رسانه‌های اجتماعی زاویه دید مردم آسیب‌دیده و گرفتار در بحران را نشان‌داده‌اند و بیانیه‌های روابط عمومی نیز منطبق با سیاست‌های سازمانی بوده است. نتیجه‌گیری: صدا و سیما بیشتر به کارکردهای اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری پرداخته و از کارکرد فرهنگ‌سازی و ایجاد انسجام ملی و جلب مشارکت عمومی غافل مانده است. خبرگزاری‌ها به شکل جامعی حادثه را  با توجه به سیاست‌های دورن سازمانی خود بازتاب داده‌اند. رسانه‌های اجتماعی بیشتر اعتراض و مطالبه‌گری را نشان‌داده و از پتانسیل‌های آن برای انسجام‌بخشی، اطلاع‌رسانی و بسیج منابع استفاده نشده است. بیانیه‌های روابط عمومی غالباً منعکس‌کننده عملکردها در رابطه با حادثه و انعکاس اقدامات صورت گرفته و شرح دلایل ایجاد بحران بوده است.
    کلید واژگان
    مدیریت رسانه‌ای بحران
    بحران خوزستان
    بازنمایی رسانه‌ای
    صدا و ‌سیما
    خبرگزاری‌ها
    وزارت نیرو
    رسانه‌های اجتماعی.
    تخصصي

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-10-01
    1397-07-09
    ناشر
    سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایران
    عضو هیئت علمی گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو. تهران، ایران
    دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایران

    شاپا
    2322-5955
    2538-1814
    URI
    http://dpmk.ir/article-1-209-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656409

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • ارزیابی انتقادی مطالعات تاثیر رسانه: مرور سیستماتیک 

      محمد زمانی, مجید؛ امامی, سید مجتبی (دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهران, 2021-10-23)
      تأثیر محتوای رسانه بر افراد، نهادها و عامه قابل سنجش و شناسایی است. مطالعات تأثیر رسانه از ابتدای قرن بیستم مورد توجه دانشمندان حوزه ارتباطات و رسانه در سراسر جهان قرار گرفته است؛ و تعداد پژوهش‌های داخلی نیز در سال‌های ...

    • مفهوم‌سازی خط‌مشی‌گذاری رسانه‌ای: شناسایی مؤلفه‌ها، فرایند و حوزه عمل 

      خواجه ئیان, داتیس (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2011-05-22)
      نظر به اهمیت مفهوم‌سازی و تبیین خط‌مشی‌گذاری رسانه‌ای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر، با هدف مفهوم‌سازی و ایجاد یک چارچوب نظری صورت گرفت تا تلاشی در جهت درک چیستی خط‌مشی رسانه‌ای و شناسایی عناصر و ...

    • راهکارهای رسانه‌ای رشد و توسعۀ ورزش همگانی کلانشهر تهران 

      مرادی, مهدی؛ احمدی, سید عبدالحمید؛ هنری, حبیب؛ کلهر, سینا (جهاد دانشگاهی, 2019-05-22)
      هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرگذاری رسانه‌های جمعی در توسعۀ نگرش، فرهنگ و نهادینه‌سازی ورزش همگانی در کلانشهر تهران و ارائۀ راهکارهای رسانه‌ای بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی توسعه‌ای و روش گردآوری داده‌ها ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب