| dc.contributor.author | اسماعیلی, معصومه | fa_IR |
| dc.contributor.author | شاهی, سکینه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-24T01:05:21Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-14T01:05:21Z | |
| dc.date.available | 1399-08-24T01:05:21Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-14T01:05:21Z | |
| dc.date.issued | 2017-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اسماعیلی, معصومه, شاهی, سکینه. (1396). بررسی میزان آمادگی برای رویارویی با زمین لرزه در مدارس متوسطه دخترانه استان ایلام (دهلران و مورموری) سال تحصیلی ۹۵-۹۴. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 7(2), 58-67. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-5955 | |
| dc.identifier.issn | 2538-1814 | |
| dc.identifier.uri | http://dpmk.ir/article-1-133-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656401 | |
| dc.description.abstract | هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان آمادگی برای مقابله با زمینلرزه در مدارس متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام در دو منطقه (دهلران و مورموری) است.
روش: روش تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) بود. در این پژوهش، از پرسشنامه، مصاحبه و چک لیست استفاده شد. در پژوهش کمی، از دو پرسشنامه، که یکی محقق ساخت بود، استفاده شد. پایایی آنها با آلفای کرونباخ در پرسشنامه فرامرزی نیا و همکاران (۱۳۹۳)، ۸۰/۰ و پایایی پرسشنامه محقق ساخته دانش آموزان، مدیران و معلمان به ترتیب، ۸۰/۰ و ۹۰/۰ محاسبه شد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، معلمان و دانش آموزان مشغول به کار و تحصیل در سال ۹۵-۹۴ در مدارس متوسطه دخترانه ایلام (دهلران و مورموری) انتخاب شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران ۲۹۱ نفر از دانشآموزان و ۹۱ نفر از معلمان انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی، از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و در قسمت آمار استنباطی برای آزمون سؤالات، از روشهای (آزمون نسبت و آزمون تی تک نمونه) استفاده شد.
بخش کیفی پژوهش، روش نمونه گیری در مصاحبه به صورت تمام شمار انتخاب شد، که از هر ۸ مدیر مدرسه مصاحبه به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی، از روش تحلیل محتوا استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دانش آموزان، مدیران و معلمان دارای آمادگی به نسبت مطلوب برای رویارویی با زمین لرزه هستند؛ اما، این آمادگی کافی نبوده و نیاز به تقویت دو بعد مهارتی و آگاهی در دانش آموزان و معلمان وجود دارد. در زمینه بعد فیزیکی (استحکام و ایمنی ساختمان) مدارس دارای وضعیت نامطلوبی است.
نتیجه گیری: با توجه به زلزله خیز بودن مناطق، برای ارتقای دو بعد (آگاهی و مهارت) نیاز به برگزاری مانورهای هدفمند، مستمر و کاربردی است. همچنین در زمینه بعد فیزیکی نیاز به مقاومسازی مدارس است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 688 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دانش پیشگیری و مدیریت بحران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Disaster Prevention and Management Knowledge | en_US |
| dc.subject | بحران | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت بحران | fa_IR |
| dc.subject | آمادگی | fa_IR |
| dc.subject | زمینلرزه | fa_IR |
| dc.subject | مدارس متوسطه | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | بررسی میزان آمادگی برای رویارویی با زمین لرزه در مدارس متوسطه دخترانه استان ایلام (دهلران و مورموری) سال تحصیلی ۹۵-۹۴ | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز. ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز. ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 58 | |
| dc.citation.epage | 67 | |