نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسماعیلی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorشاهی, سکینهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-24T01:05:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-14T01:05:21Z
dc.date.available1399-08-24T01:05:21Zfa_IR
dc.date.available2020-11-14T01:05:21Z
dc.date.issued2017-09-01en_US
dc.date.issued1396-06-10fa_IR
dc.identifier.citationاسماعیلی, معصومه, شاهی, سکینه. (1396). بررسی میزان آمادگی برای رویارویی با زمین لرزه در مدارس متوسطه دخترانه استان ایلام (دهلران و مورموری) سال تحصیلی ۹۵-۹۴. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 7(2), 58-67.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5955
dc.identifier.issn2538-1814
dc.identifier.urihttp://dpmk.ir/article-1-133-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656401
dc.description.abstract هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان آمادگی برای مقابله با زمین­لرزه در مدارس متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام در دو منطقه (دهلران و مورموری) است. روش: روش تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) بود. در این پژوهش، از پرسشنامه، مصاحبه و چک لیست استفاده شد. در پژوهش کمی، از دو پرسشنامه، که یکی محقق ساخت بود، استفاده شد. پایایی آنها با آلفای کرونباخ در پرسشنامه فرامرزی نیا و همکاران (۱۳۹۳)، ۸۰/۰ و پایایی پرسشنامه محقق ساخته دانش ­آموزان، مدیران و معلمان به ترتیب، ۸۰/۰ و ۹۰/۰ محاسبه شد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، معلمان و دانش ­آموزان مشغول به کار و تحصیل در سال ۹۵-۹۴ در مدارس متوسطه دخترانه ایلام (دهلران و مورموری) انتخاب شد. با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران ۲۹۱ نفر از دانش‌آموزان و ۹۱ نفر از معلمان انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ­های کمی، از روش­های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و در قسمت آمار استنباطی برای آزمون سؤالات، از روش­های (آزمون نسبت و آزمون تی تک نمونه) استفاده شد. بخش کیفی پژوهش، روش نمونه­ گیری در مصاحبه به صورت تمام شمار انتخاب شد، که از هر ۸ مدیر مدرسه مصاحبه به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ های کیفی، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافته ­ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دانش ­آموزان، مدیران و معلمان دارای آمادگی به نسبت مطلوب برای رویارویی با زمین­ لرزه هستند؛ اما، این آمادگی کافی نبوده و نیاز به تقویت دو بعد مهارتی و آگاهی در دانش­ آموزان و معلمان وجود دارد. در زمینه بعد فیزیکی (استحکام و ایمنی ساختمان) مدارس دارای وضعیت نامطلوبی است.    نتیجه گیری: با توجه به زلزله خیز بودن مناطق، برای ارتقای دو بعد (آگاهی و مهارت) نیاز به برگزاری مانورهای هدفمند، مستمر و کاربردی است. همچنین در زمینه بعد فیزیکی نیاز به مقاوم‎سازی مدارس است.fa_IR
dc.format.extent688
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofدانش پیشگیری و مدیریت بحرانfa_IR
dc.relation.ispartofDisaster Prevention and Management Knowledgeen_US
dc.subjectبحرانfa_IR
dc.subjectمدیریت بحرانfa_IR
dc.subjectآمادگیfa_IR
dc.subjectزمین‌لرزهfa_IR
dc.subjectمدارس متوسطهfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleبررسی میزان آمادگی برای رویارویی با زمین لرزه در مدارس متوسطه دخترانه استان ایلام (دهلران و مورموری) سال تحصیلی ۹۵-۹۴fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز. ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز. ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue2
dc.citation.spage58
dc.citation.epage67


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد