• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان آمادگی برای رویارویی با زمین لرزه در مدارس متوسطه دخترانه استان ایلام (دهلران و مورموری) سال تحصیلی ۹۵-۹۴

    (ندگان)پدیدآور
    اسماعیلی, معصومهشاهی, سکینه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    688.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان آمادگی برای مقابله با زمین­لرزه در مدارس متوسطه آموزش و پرورش استان ایلام در دو منطقه (دهلران و مورموری) است. روش: روش تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) بود. در این پژوهش، از پرسشنامه، مصاحبه و چک لیست استفاده شد. در پژوهش کمی، از دو پرسشنامه، که یکی محقق ساخت بود، استفاده شد. پایایی آنها با آلفای کرونباخ در پرسشنامه فرامرزی نیا و همکاران (۱۳۹۳)، ۸۰/۰ و پایایی پرسشنامه محقق ساخته دانش ­آموزان، مدیران و معلمان به ترتیب، ۸۰/۰ و ۹۰/۰ محاسبه شد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، معلمان و دانش ­آموزان مشغول به کار و تحصیل در سال ۹۵-۹۴ در مدارس متوسطه دخترانه ایلام (دهلران و مورموری) انتخاب شد. با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران ۲۹۱ نفر از دانش‌آموزان و ۹۱ نفر از معلمان انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ­های کمی، از روش­های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و در قسمت آمار استنباطی برای آزمون سؤالات، از روش­های (آزمون نسبت و آزمون تی تک نمونه) استفاده شد. بخش کیفی پژوهش، روش نمونه­ گیری در مصاحبه به صورت تمام شمار انتخاب شد، که از هر ۸ مدیر مدرسه مصاحبه به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ های کیفی، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافته ­ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دانش ­آموزان، مدیران و معلمان دارای آمادگی به نسبت مطلوب برای رویارویی با زمین­ لرزه هستند؛ اما، این آمادگی کافی نبوده و نیاز به تقویت دو بعد مهارتی و آگاهی در دانش­ آموزان و معلمان وجود دارد. در زمینه بعد فیزیکی (استحکام و ایمنی ساختمان) مدارس دارای وضعیت نامطلوبی است.    نتیجه گیری: با توجه به زلزله خیز بودن مناطق، برای ارتقای دو بعد (آگاهی و مهارت) نیاز به برگزاری مانورهای هدفمند، مستمر و کاربردی است. همچنین در زمینه بعد فیزیکی نیاز به مقاوم‎سازی مدارس است.
    کلید واژگان
    بحران
    مدیریت بحران
    آمادگی
    زمین‌لرزه
    مدارس متوسطه
    عمومى

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-09-01
    1396-06-10
    ناشر
    سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز. ایران
    گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز. ایران

    شاپا
    2322-5955
    2538-1814
    URI
    http://dpmk.ir/article-1-133-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656401

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب