نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصلواتیان, سیاوشfa_IR
dc.contributor.authorمهربان, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-24T01:04:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-14T01:04:13Z
dc.date.available1399-08-24T01:04:13Zfa_IR
dc.date.available2020-11-14T01:04:13Z
dc.date.issued2016-06-01en_US
dc.date.issued1395-03-12fa_IR
dc.identifier.citationصلواتیان, سیاوش, مهربان, فاطمه. (1395). کارکرد رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 6(1), 9-22.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5955
dc.identifier.issn2538-1814
dc.identifier.urihttp://dpmk.ir/article-1-32-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656308
dc.description.abstractزمینه و هدف: رسانه‌ها در مهار و مدیریت بحران نقش قابل‌توجهی دارند. رسانه‌های اجتماعی باوجود  نوین بودن و عمر اندکشان نسبت به رسانه‌های جمعی؛ جایگاه مهمی در مدیریت بحران‌ها ازجمله بحران‌های طبیعی پیدا کرده‌اند. حضور پررنگ و گسترده این رسانه‌ها در ایران، موج فزاینده کاربرانشان در شهر تهران و همچنین نقش چشم‌گیر آن‌ها در مدیریت بحران علتی شد تا در مقاله حاضر اقدام به شناسایی کارکرد رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران نماییم. روش: روش انجام پژوهش، نظریه مبنایی و جامعه مورد بررسی مدیران و خبرگان دو حوزه بحران و رسانه‌های اجتماعی بوده و ده نفر از این جامعه به روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها به روش مصاحبه عمیق و ابزار تحلیل کدگذاری کیفی در سه مرحله باز، محوری و نظری بوده است. یافته: در این تحقیق سه دسته یافته کلی مربوط به نقش رسانه‌های اجتماعی در مدیریت زلزله احتمالی شهر تهران شناسایی شد. اولین دسته، کارکردهای رسانه‌های اجتماعی در بحران است، که شامل 5 کارکرد «آموزش و آگاهی‌بخشی»، «اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی»، «هدایت و رهبری»، «همبستگی و انسجام‌بخشی» و «رصد و پایش اطلاعات» است. پس‌ازآن الزامات مدیریتی در به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی در بحران احصا شد که شامل 5 الزام کلیدی «بهبود زیرساخت‌های ارتباطی»، «برنامه‌ریزی هدفمند»، «اعتمادسازی»، «نیازیابی، نیازسنجی و پاسخگویی»، «امداد و نجات» بود. در آخر نیز چالش‌های مدیریتی و رسانه‌های اجتماعی در زمینه استفاده از این رسانه‌ها تحت عنوان چالش ساختاری حاکمیت، چالش امنیت، چالش مدیریت فضا و کنترل افکار عمومی و چالش گمنامی کاربران تعیین و مدل پارادایمی تحقیق ترسیم شد. نتایج: بر اساس یافته‌های این مقاله چالش‌های مدیریتی در سطح کلان کشوری، بسترهای ارتباطی و شرایط فعلی رسانه‌های اجتماعی در ایران، استفاده وسیع از رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران در شرایط کنونی در ابعاد وسیع با دشواری‌های جدی مواجهه است.fa_IR
dc.format.extent636
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofدانش پیشگیری و مدیریت بحرانfa_IR
dc.relation.ispartofDisaster Prevention and Management Knowledgeen_US
dc.subjectرسانه‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectزلزله تهرانfa_IR
dc.subjectمدیریت بلایای طبیعیfa_IR
dc.subjectکارکرد رسانه‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectالزامات و چالش‌های مدیریتیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleکارکرد رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیماfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue1
dc.citation.spage9
dc.citation.epage22


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد