• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش پیشگیری و مدیریت بحران
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کارکرد رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    صلواتیان, سیاوشمهربان, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    636.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: رسانه‌ها در مهار و مدیریت بحران نقش قابل‌توجهی دارند. رسانه‌های اجتماعی باوجود  نوین بودن و عمر اندکشان نسبت به رسانه‌های جمعی؛ جایگاه مهمی در مدیریت بحران‌ها ازجمله بحران‌های طبیعی پیدا کرده‌اند. حضور پررنگ و گسترده این رسانه‌ها در ایران، موج فزاینده کاربرانشان در شهر تهران و همچنین نقش چشم‌گیر آن‌ها در مدیریت بحران علتی شد تا در مقاله حاضر اقدام به شناسایی کارکرد رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران نماییم. روش: روش انجام پژوهش، نظریه مبنایی و جامعه مورد بررسی مدیران و خبرگان دو حوزه بحران و رسانه‌های اجتماعی بوده و ده نفر از این جامعه به روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها به روش مصاحبه عمیق و ابزار تحلیل کدگذاری کیفی در سه مرحله باز، محوری و نظری بوده است. یافته: در این تحقیق سه دسته یافته کلی مربوط به نقش رسانه‌های اجتماعی در مدیریت زلزله احتمالی شهر تهران شناسایی شد. اولین دسته، کارکردهای رسانه‌های اجتماعی در بحران است، که شامل 5 کارکرد «آموزش و آگاهی‌بخشی»، «اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی»، «هدایت و رهبری»، «همبستگی و انسجام‌بخشی» و «رصد و پایش اطلاعات» است. پس‌ازآن الزامات مدیریتی در به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی در بحران احصا شد که شامل 5 الزام کلیدی «بهبود زیرساخت‌های ارتباطی»، «برنامه‌ریزی هدفمند»، «اعتمادسازی»، «نیازیابی، نیازسنجی و پاسخگویی»، «امداد و نجات» بود. در آخر نیز چالش‌های مدیریتی و رسانه‌های اجتماعی در زمینه استفاده از این رسانه‌ها تحت عنوان چالش ساختاری حاکمیت، چالش امنیت، چالش مدیریت فضا و کنترل افکار عمومی و چالش گمنامی کاربران تعیین و مدل پارادایمی تحقیق ترسیم شد. نتایج: بر اساس یافته‌های این مقاله چالش‌های مدیریتی در سطح کلان کشوری، بسترهای ارتباطی و شرایط فعلی رسانه‌های اجتماعی در ایران، استفاده وسیع از رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران در شرایط کنونی در ابعاد وسیع با دشواری‌های جدی مواجهه است.
    کلید واژگان
    رسانه‌های اجتماعی
    زلزله تهران
    مدیریت بلایای طبیعی
    کارکرد رسانه‌های اجتماعی
    الزامات و چالش‌های مدیریتی
    تخصصي

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2016-06-01
    1395-03-12
    ناشر
    سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما
    دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2322-5955
    2538-1814
    URI
    http://dpmk.ir/article-1-32-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/656308

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب