نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاشکاوندی, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorمعاضدی, احمدعلیfa_IR
dc.contributor.authorسمنانیان, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorاسحق هارونی, هومنfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, طیبهfa_IR
dc.contributor.authorپورمهدی بروجنی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:48:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:48:12Z
dc.date.available1399-08-23T22:48:12Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:48:12Z
dc.date.issued2015-05-01en_US
dc.date.issued1394-02-11fa_IR
dc.identifier.citationاشکاوندی, صدیقه, معاضدی, احمدعلی, سمنانیان, سعید, اسحق هارونی, هومن, محمدی, طیبه, پورمهدی بروجنی, مهدی. (1394). تاثیر متیل پردنیزولون بر یادگیری و حافظه فضایی در موش های نر بالغ مدل تجربی بیماری آلزایمر. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 19(2), 102-110.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-2635-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/646385
dc.description.abstractسابقه و هدف: متیل پردنیزولون به عنوان یک گلوکوکورتیکوئید مصنوعی، جهت درمان آسیب طناب نخاعی و فعالیت ضد التهابی به کار می رود. در مطالعه حاضر اثر این دارو بر یادگیری و حافظه موش های صحرایی نر بالغ مدل آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: موش های صحرایی نر به پنج گروه تقسیم شدند: کنترل؛ تخریب (القاء جریان الکتریکی (5/0 میلی آمپر به مدت 3 ثانیه) به طور دوطرفه در هسته NBM (Nucleus Basalis Magnocellularis) جهت ایجاد مدل آلزایمر)؛ شاهد تخریب (ورود الکترود به هسته NBM بدون القاء جریان الکتریکی)؛ تخریب+متیل پردنیزولون (تخریب+تزریق متیل پردنیزولون به مقدارmg/kg 30)؛ و تخریب+سالین (تخریب +ml 2/0 سالین). یک هفته بعد، موش های صحرایی به مدت 5 روز با دستگاه ماز Y شکل آموزش دیدند. تست حافظه حیوانات یک ماه بعد انجام گرفت.نتایج: آنالیز آماری نشان داد که تخریب دوطرفه هسته NBM در گروه تخریب، یادگیری فضایی را نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کاهش می دهد (01/0>P). هم چنین، وارد کردن الکترود به هسته NBM بدون القاء جریان الکتریکی نسبت به گروه تخریب، اثری بر یادگیری فضایی ندارد (05/0>P) و تزریق متیل پردنیزولون بعد از القاء جریان به طور معنی داری یادگیری فضایی را بهبود می دهد (001/0>P). بین نتایج مربوط به روز پنجم آموزش و تست حافظه یک ماه بعد تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده می توان متیل پردنیزولون را به عنوان دارویی مؤثر در بهبود یادگیری در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر معرفی کرد.fa_IR
dc.format.extent301
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمتیل پردنیزولونfa_IR
dc.subjectیادگیری فضاییfa_IR
dc.subjectهسته قاعده ای مینرتfa_IR
dc.subjectگلوکوکورتیکوئیدfa_IR
dc.subjectبیماری آلزایمرfa_IR
dc.subjectmedicinefa_IR
dc.subjectparaclinicfa_IR
dc.titleتاثیر متیل پردنیزولون بر یادگیری و حافظه فضایی در موش های نر بالغ مدل تجربی بیماری آلزایمرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue2
dc.citation.spage102
dc.citation.epage110


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد