| dc.contributor.author | سازور, سیدعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوری, ربابه | fa_IR |
| dc.contributor.author | ساعی, رضوان | fa_IR |
| dc.contributor.author | حاتمی, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T22:47:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T22:47:59Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T22:47:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T22:47:59Z | |
| dc.date.issued | 2017-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سازور, سیدعلی, نوری, ربابه, ساعی, رضوان, حاتمی, محمد. (1396). تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 21(3), 265-271. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3213-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/646365 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: یکی از فاکتورهای مهم در عود اختلالات روانپزشکی هیجانات ابرازشده است که شامل درگیری عاطفی بیش ازحد و انتقاد و خصومت اعضای خانواده نسبت به عضو بیمار می باشد. از آنجائی که استرس ناشی از این هیجانات باعث فرسودگی و عود در فرد مبتلا به اختلال می گردد، پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی صورت گرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی روی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی مراجعه کننده به بیمارستان روانپزشکی کاشان انجام شد. نمونه ها به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. پرسشنامه هیجان ابرازشده قبل و پس از مداخله توسط مراقبین تکمیل گردید. آموزش روانی خانواده مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به عنوان مداخله در 10 جلسه آموزش داده شد.
نتایج: یافتههای حاصل از این مطالعه نشان داد که سطح هیجان ابرازشده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بعد از مداخله به شکل معنیداری کاهش پیدا کرده است. به علاوه، کاهش سطح هیجان ابراز شده در تمامی چهار زیر مقیاس نگرش منفی، تحمل و انتظار، مزاحمت و مداخلهگری و پاسخ هیجانی نیز معنیدار بوده است (0/001<P).
نتیجه گیری: آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی می تواند موثر باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 240 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اختلال دوقطبی | fa_IR |
| dc.subject | پذیرش و تعهد | fa_IR |
| dc.subject | هیجان ابراز شده | fa_IR |
| dc.subject | خانواده | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 265 | |
| dc.citation.epage | 271 | |