• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 21, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض
    • دوره 21, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی

    (ندگان)پدیدآور
    سازور, سیدعلینوری, ربابهساعی, رضوانحاتمی, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    240.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: یکی از فاکتورهای مهم در عود اختلالات روانپزشکی هیجانات ابرازشده است که شامل درگیری عاطفی بیش ­ازحد و انتقاد و خصومت اعضای خانواده نسبت به عضو بیمار می ­باشد. از آنجائی­ که استرس ناشی از این هیجانات باعث فرسودگی و عود در فرد مبتلا به اختلال می­ گردد، پژوهش حاضر به­ منظور بررسی تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی صورت گرفته است. مواد و روش ­ها: این مطالعه نیمه­ تجربی روی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی مراجعه کننده به بیمارستان روانپزشکی کاشان انجام شد. نمونه­ ها به ­روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. پرسشنامه هیجان ابرازشده قبل و پس از مداخله توسط مراقبین تکمیل گردید. آموزش روانی خانواده مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به­ عنوان مداخله در 10 جلسه آموزش داده شد. نتایج: یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان داد که سطح هیجان ابرازشده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بعد از مداخله به شکل معنی‌داری کاهش پیدا کرده است. به ­علاوه، کاهش سطح هیجان ابراز شده در تمامی چهار زیر مقیاس نگرش منفی، تحمل و انتظار، مزاحمت و مداخله‌گری و پاسخ هیجانی نیز معنی‌دار بوده است (0/001
    کلید واژگان
    اختلال دوقطبی
    پذیرش و تعهد
    هیجان ابراز شده
    خانواده
    عمومى

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-08-01
    1396-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران
    گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران

    شاپا
    1029-7855
    2008-9821
    URI
    http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3213-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/646365

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب