تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی
(ندگان)پدیدآور
سازور, سیدعلینوری, ربابهساعی, رضوانحاتمی, محمدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: یکی از فاکتورهای مهم در عود اختلالات روانپزشکی هیجانات ابرازشده است که شامل درگیری عاطفی بیش ازحد و انتقاد و خصومت اعضای خانواده نسبت به عضو بیمار می باشد. از آنجائی که استرس ناشی از این هیجانات باعث فرسودگی و عود در فرد مبتلا به اختلال می گردد، پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی صورت گرفته است.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی روی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی مراجعه کننده به بیمارستان روانپزشکی کاشان انجام شد. نمونه ها به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. پرسشنامه هیجان ابرازشده قبل و پس از مداخله توسط مراقبین تکمیل گردید. آموزش روانی خانواده مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به عنوان مداخله در 10 جلسه آموزش داده شد.
نتایج: یافتههای حاصل از این مطالعه نشان داد که سطح هیجان ابرازشده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بعد از مداخله به شکل معنیداری کاهش پیدا کرده است. به علاوه، کاهش سطح هیجان ابراز شده در تمامی چهار زیر مقیاس نگرش منفی، تحمل و انتظار، مزاحمت و مداخلهگری و پاسخ هیجانی نیز معنیدار بوده است (0/001
کلید واژگان
اختلال دوقطبیپذیرش و تعهد
هیجان ابراز شده
خانواده
عمومى
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-08-011396-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشانگروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران
شاپا
1029-78552008-9821




