| dc.contributor.author | کاظمی, آذر | fa_IR |
| dc.contributor.author | گل پرور, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | آتش پور, حمید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T22:47:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T22:47:43Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T22:47:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T22:47:43Z | |
| dc.date.issued | 2020-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-01-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کاظمی, آذر, گل پرور, محسن, آتش پور, حمید. (1399). مقایسه تأثیر درمان پذیرش خود ذهنآگاهانه و رواندرمانی مثبتنگر بر سرمایه عاطفی دانشآموزان دختر دارای افسردگی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 24(2), 198-208. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4106-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/646341 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: آموزش مهارتهایی که عواطف مثبت را افزایش میدهند، منجر به حلّ بهتر مشکل، افزایش حمایت اجتماعی و فواید دیگری میشوند که بهعنوان عامل محافظتی و کاهنده افسردگی عمل میکنند. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر درمان پذیرشخود ذهنآگاهانه با رواندرمانی مثبتنگر بر سرمایه عاطفی دانشآموزان دختر دارای افسردگی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماه و نیمه و سه گروهی بود. نمونه پژوهش، 54 نفر از دانشآموزان دختر دارای افسردگی در مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند که برحسب معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه سرمایه عاطفی گل پرور در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. گروههای آزمایش تحت درمان پذیرشخود ذهنآگاهانه و رواندرمانی مثبتنگر قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای تکرارشده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد درمان پذیرشخود ذهنآگاهانه و رواندرمانی مثبتنگر بر افزایش سرمایه عاطفی تأثیر داشتند (0/05<P)، اما بین تأثیر این دو درمان تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05>P).
نتیجهگیری: درمان پذیرشخود ذهنآگاهانه و رواندرمانی مثبتنگر، هر دو روشی مؤثر جهت افزایش سرمایه عاطفی دانشآموزان دختر دارای افسردگی هستند. پس با آموزش آنها میتوان نوع عواطف دختران دانشآموز را نسبت به زندگی، تغییر و به تبع آن افسردگی را کاهش داد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 427 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | درمان خودپذیرشی ذهنآگاهانه | fa_IR |
| dc.subject | رواندرمانی مثبتنگر | fa_IR |
| dc.subject | سرمایه عاطفی | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | medicine | fa_IR |
| dc.subject | paraclinic | fa_IR |
| dc.title | مقایسه تأثیر درمان پذیرش خود ذهنآگاهانه و رواندرمانی مثبتنگر بر سرمایه عاطفی دانشآموزان دختر دارای افسردگی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 198 | |
| dc.citation.epage | 208 | |