مقایسه تأثیر درمان پذیرش خود ذهنآگاهانه و رواندرمانی مثبتنگر بر سرمایه عاطفی دانشآموزان دختر دارای افسردگی
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, آذرگل پرور, محسنآتش پور, حمیدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: آموزش مهارتهایی که عواطف مثبت را افزایش میدهند، منجر به حلّ بهتر مشکل، افزایش حمایت اجتماعی و فواید دیگری میشوند که بهعنوان عامل محافظتی و کاهنده افسردگی عمل میکنند. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر درمان پذیرشخود ذهنآگاهانه با رواندرمانی مثبتنگر بر سرمایه عاطفی دانشآموزان دختر دارای افسردگی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یک ماه و نیمه و سه گروهی بود. نمونه پژوهش، 54 نفر از دانشآموزان دختر دارای افسردگی در مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند که برحسب معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه سرمایه عاطفی گل پرور در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. گروههای آزمایش تحت درمان پذیرشخود ذهنآگاهانه و رواندرمانی مثبتنگر قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای تکرارشده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد درمان پذیرشخود ذهنآگاهانه و رواندرمانی مثبتنگر بر افزایش سرمایه عاطفی تأثیر داشتند (0/05P).
نتیجهگیری: درمان پذیرشخود ذهنآگاهانه و رواندرمانی مثبتنگر، هر دو روشی مؤثر جهت افزایش سرمایه عاطفی دانشآموزان دختر دارای افسردگی هستند. پس با آموزش آنها میتوان نوع عواطف دختران دانشآموز را نسبت به زندگی، تغییر و به تبع آن افسردگی را کاهش داد.
کلید واژگان
درمان خودپذیرشی ذهنآگاهانهرواندرمانی مثبتنگر
سرمایه عاطفی
افسردگی
medicine
paraclinic
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-04-011399-01-13
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
شاپا
1029-78552008-9821




