نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجعفری, کبریfa_IR
dc.contributor.authorعریان, شهربانوfa_IR
dc.contributor.authorپاکپور, بهارهfa_IR
dc.contributor.authorنوائیان, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorپیری, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:47:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:47:22Z
dc.date.available1399-08-23T22:47:21Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:47:22Z
dc.date.issued2012-07-01en_US
dc.date.issued1391-04-11fa_IR
dc.identifier.citationجعفری, کبری, عریان, شهربانو, پاکپور, بهاره, نوائیان, مجید, پیری, مرتضی. (1391). تاثیر گیرنده های گابای هیپوکامپ پشتی بر یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با آگونیست گیرنده های کانابینوئیدی C‏B1 در موش کوچک آزمایشگاهی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 16(4), 288-296.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-1549-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/646308
dc.description.abstractسابقه و هدف: کانابینوئیدها اثرات متنوعی بر روی اعمال شناختی می گذارند. هم پوشانی بین گیرنده های گابا و کانابینوئیدی در برخی از ساختارهای مغزی نظیر هیپوکامپ پشتی گزارش شده است. بنابراین در مطالعه حاضر نقش احتمالی گیرنده های گاباـA هیپوکامپ پشتی بر روی فراموشی القاء شده با ACPA – آگونیست گیرنده کانابینوئیدی CB1 و یادگیری وابسته به وضعیت ACPA مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی از 250 سر موش کوچک آزمایشگاهی نر NMRI استفاده شد. موسیمول به عنوان آگونیست گیرنده های گاباـA و ACPA به عنوان آگونیست گیرنده های کانابینوئیدی CB1 استفاده شد. موش ها بیهوش شده و کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه، آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیر فعال انجام شد و میزان تأخیر در پایین آمدن از سکو به عنوان معیار حافظه در نظر گرفته شد. نتایج: تزریق پس از آموزش ACPA (3 نانوگرم به ازای هر موش) باعث تخریب حافظه شد. حافظه تخریب شده با تزریق ACPA با به کار بردن ACPA یا موسیمول در روز آزمون به طور کامل به حالت عادی برگشت. نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهد که گیرنده های گابا ـA هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در فراموشی ایجاد شده با ACPA و یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با ACPA بازی می کنند.fa_IR
dc.format.extent359
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectACPAfa_IR
dc.subjectموسیمولfa_IR
dc.subjectحافظه وابسته به وضعیتfa_IR
dc.subjectیادگیری احترازی غیر فعالfa_IR
dc.subjectموش کوچک آزمایشگاهیfa_IR
dc.subjectmedicinefa_IR
dc.subjectparaclinicfa_IR
dc.titleتاثیر گیرنده های گابای هیپوکامپ پشتی بر یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با آگونیست گیرنده های کانابینوئیدی C‏B1 در موش کوچک آزمایشگاهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue4
dc.citation.spage288
dc.citation.epage296


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد