تاثیر گیرنده های گابای هیپوکامپ پشتی بر یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با آگونیست گیرنده های کانابینوئیدی CB1 در موش کوچک آزمایشگاهی
(ندگان)پدیدآور
جعفری, کبریعریان, شهربانوپاکپور, بهارهنوائیان, مجیدپیری, مرتضینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: کانابینوئیدها اثرات متنوعی بر روی اعمال شناختی می گذارند. هم پوشانی بین گیرنده های گابا و کانابینوئیدی در برخی از ساختارهای مغزی نظیر هیپوکامپ پشتی گزارش شده است. بنابراین در مطالعه حاضر نقش احتمالی گیرنده های گاباـA هیپوکامپ پشتی بر روی فراموشی القاء شده با ACPA – آگونیست گیرنده کانابینوئیدی CB1 و یادگیری وابسته به وضعیت ACPA مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی از 250 سر موش کوچک آزمایشگاهی نر NMRI استفاده شد. موسیمول به عنوان آگونیست گیرنده های گاباـA و ACPA به عنوان آگونیست گیرنده های کانابینوئیدی CB1 استفاده شد. موش ها بیهوش شده و کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه، آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیر فعال انجام شد و میزان تأخیر در پایین آمدن از سکو به عنوان معیار حافظه در نظر گرفته شد. نتایج: تزریق پس از آموزش ACPA (3 نانوگرم به ازای هر موش) باعث تخریب حافظه شد. حافظه تخریب شده با تزریق ACPA با به کار بردن ACPA یا موسیمول در روز آزمون به طور کامل به حالت عادی برگشت. نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهد که گیرنده های گابا ـA هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در فراموشی ایجاد شده با ACPA و یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با ACPA بازی می کنند.
کلید واژگان
ACPAموسیمول
حافظه وابسته به وضعیت
یادگیری احترازی غیر فعال
موش کوچک آزمایشگاهی
medicine
paraclinic
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2012-07-011391-04-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلشاپا
1029-78552008-9821




