| dc.contributor.author | عسکری تبار, انسیه سادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهابی کاسب, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | استیری, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T22:41:49Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T22:41:50Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T22:41:49Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T22:41:50Z | |
| dc.date.issued | 2020-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عسکری تبار, انسیه سادات, شهابی کاسب, محمدرضا, استیری, زهرا. (1398). اثر تمرینات بینایی با و بدون حرکات فعالانه بر مهارت های حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 24(1), 80-89. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3893-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645812 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: امروزه یکی از روشهای تمرینی که موجب ارتقای عملکرد و پیشرفت در مهارت های حرکتی می شود، تمرینات بینایی است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر تمرینات بینایی با و بدون حرکات فعالانه بر مهارت حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بود. 40 کودک 5 تا 8 سال دارای تنبلی چشم به صورت تصادفی در گروههای تمرینات بینایی بدون حرکات فعالانه، تمرینات بینایی با حرکات فعالانه (بینایی - دستی و بینایی - جابه جایی) و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی های گروه های آزمایشی در 12 جلسه ی 30 دقیقه ای به تمرین پرداختند و آزمودنی های گروه کنترل به فعالیت های روزمره خود مشغول بودند. آزمودنی ها قبل و بعد از انجام تمرینات در آزمون لینکلن اوزرتسکی شرکت کردند.
نتایج: نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در پسآزمون، نشان داد که تفاوت معنیدار آماری بین گروه های آزمایشی و گروه کنترل در مهارتهای حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم وجود دارد (0/05 <P)؛ ولیکن تفاوت معنی دار آماری بین گروه های آزمایشی مشاهده نشد (0/05 <P).
نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات بینایی با و بدون حرکات فعالانه، میتواند موجب بهبود مهارت های حرکتی در کودکان تنبلی چشم شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 284 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | تنبلی چشم | fa_IR |
| dc.subject | تمرینات بینایی | fa_IR |
| dc.subject | مهارت حرکتی | fa_IR |
| dc.subject | medicine | fa_IR |
| dc.subject | paraclinic | fa_IR |
| dc.title | اثر تمرینات بینایی با و بدون حرکات فعالانه بر مهارت های حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 80 | |
| dc.citation.epage | 89 | |