اثر تمرینات بینایی با و بدون حرکات فعالانه بر مهارت های حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم
(ندگان)پدیدآور
عسکری تبار, انسیه ساداتشهابی کاسب, محمدرضااستیری, زهرانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: امروزه یکی از روشهای تمرینی که موجب ارتقای عملکرد و پیشرفت در مهارت های حرکتی می شود، تمرینات بینایی است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر تمرینات بینایی با و بدون حرکات فعالانه بر مهارت حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بود. 40 کودک 5 تا 8 سال دارای تنبلی چشم به صورت تصادفی در گروههای تمرینات بینایی بدون حرکات فعالانه، تمرینات بینایی با حرکات فعالانه (بینایی - دستی و بینایی - جابه جایی) و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی های گروه های آزمایشی در 12 جلسه ی 30 دقیقه ای به تمرین پرداختند و آزمودنی های گروه کنترل به فعالیت های روزمره خود مشغول بودند. آزمودنی ها قبل و بعد از انجام تمرینات در آزمون لینکلن اوزرتسکی شرکت کردند.
نتایج: نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در پسآزمون، نشان داد که تفاوت معنیدار آماری بین گروه های آزمایشی و گروه کنترل در مهارتهای حرکتی کودکان دارای تنبلی چشم وجود دارد (0/05
کلید واژگان
تنبلی چشمتمرینات بینایی
مهارت حرکتی
medicine
paraclinic
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-011398-12-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
شاپا
1029-78552008-9821




