نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبلارن, مریمfa_IR
dc.contributor.authorمعاضدی, احمد علیfa_IR
dc.contributor.authorهمتی, علی اصغرfa_IR
dc.contributor.authorراسخ, عبدالرحمنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:40:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:40:09Z
dc.date.available1399-08-23T22:40:09Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:40:09Z
dc.date.issued2008-10-01en_US
dc.date.issued1387-07-10fa_IR
dc.identifier.citationبلارن, مریم, معاضدی, احمد علی, همتی, علی اصغر, راسخ, عبدالرحمن. (1387). مقایسه اثر تزریق داخل صفاقی گلوکز بر یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی نر مسن و جوان. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 12(3), 17-24.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-667-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645671
dc.description.abstractسابقه و هدف: اثرات بهبوددهنده ی حافظه توسط گلوکز در انواع مختلفی از روش های یادگیری مطرح گردیده و گزارشات فراوانی در این زمینه ارائه شده که برخی متناقض می باشد. از طرفی به نظر می رسد که سن حیوان در این فرآیند موثر می باشد. لذا در این پژوهش اثر تزریق گلوکز بر یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی نر جوان و پیر مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش ها: به همین منظور گلوکز به میزان mg/kg 500 در زمان 10 دقیقه پیش از آموزش و به صورت درون صفاقی تزریق گردید و گروه-های شاهد نیز تحت شرایط یکسان و با حجم یکسان سرم فیزیولوژی دریافت نمودند و از دستگاه  Y-mazeکه بر اساس روش احترازی فعال طراحی گردیده بود، جهت شرطی شدن احترازی فعال حیوان استفاده گردید. داده ها از طریق آزمون آنالیز واریانس و آزمون t دانشجوئی مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج: نتایج به دست آمده نشان می دهد که تجویز گلوکز موجب افزایش یادگیری در موش های صحرایی جوان (05/0>p) و به طور قابل توجهی در موش های صحرایی پیر (01/0p<) در مقایسه با گروه شاهد می گردد. همچنین مقایسه ی آماری بین موش های پیر و جوان نشان می دهد که تاثیر مثبت گلوکز بر حافظه در موش های پیر نسبت به موش های جوان بیشتر (01/0p<) بوده است.نتیجه گیری: تجویز گلوکز پیش از آموزش، موجب افزایش یادگیری در موش های جوان و پیر می گردد. گلوکز احتمالا در مغز به وسیله ی تغییر متابولیسم نورونی، فعالیت نورونی و یا تولید میانجی های عصبی عمل می کند.fa_IR
dc.format.extent214
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectیادگیری فضاییfa_IR
dc.subjectگلوکزfa_IR
dc.subjectمازY شکلfa_IR
dc.subjectروش احترازی فعالfa_IR
dc.subjectموش صحراییfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleمقایسه اثر تزریق داخل صفاقی گلوکز بر یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی نر مسن و جوانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue3
dc.citation.spage17
dc.citation.epage24


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد