مقایسه اثر تزریق داخل صفاقی گلوکز بر یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی نر مسن و جوان
(ندگان)پدیدآور
بلارن, مریممعاضدی, احمد علیهمتی, علی اصغرراسخ, عبدالرحمننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: اثرات بهبوددهنده ی حافظه توسط گلوکز در انواع مختلفی از روش های یادگیری مطرح گردیده و گزارشات فراوانی در این زمینه ارائه شده که برخی متناقض می باشد. از طرفی به نظر می رسد که سن حیوان در این فرآیند موثر می باشد. لذا در این پژوهش اثر تزریق گلوکز بر یادگیری و حافظه ی فضایی موش های صحرایی نر جوان و پیر مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش ها: به همین منظور گلوکز به میزان mg/kg 500 در زمان 10 دقیقه پیش از آموزش و به صورت درون صفاقی تزریق گردید و گروه-های شاهد نیز تحت شرایط یکسان و با حجم یکسان سرم فیزیولوژی دریافت نمودند و از دستگاه Y-mazeکه بر اساس روش احترازی فعال طراحی گردیده بود، جهت شرطی شدن احترازی فعال حیوان استفاده گردید. داده ها از طریق آزمون آنالیز واریانس و آزمون t دانشجوئی مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج: نتایج به دست آمده نشان می دهد که تجویز گلوکز موجب افزایش یادگیری در موش های صحرایی جوان (05/0>p) و به طور قابل توجهی در موش های صحرایی پیر (01/0pp) و به طور قابل توجهی در موش های صحرایی پیر (01/0p
کلید واژگان
یادگیری فضاییگلوکز
مازY شکل
روش احترازی فعال
موش صحرایی
عمومى
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2008-10-011387-07-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانشاپا
1029-78552008-9821




