مقایسه میزان خود کارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم رویی و پرخاش گری در دانش آموزان دبیرستانی با سطوح جرأت ورزی متفاوت
(ندگان)پدیدآور
خزایی, فاطمهشعیری, محمدرضاحیدری نسب, لیلاجلالی, محمد رضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان خودکارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کمرویی و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی با جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین بوده است. مواد و روشها: نمونههای تحقیق (311 دانش آموز پایه دوم و سوم مقطع دبیرستان) از نواحی پنجگانه شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای برگزیده شدند. بر اساس میانگین و انحراف معیار جرأت ورزی، آزمودنیهای دارای جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین مشخص شدند و مقایسه متغیرهای تحقیق در سه گروه یاد شده بر مبنای تحلیل واریانس چند متغیره انجام گردید. نتایج: تحلیل دادههای مطالعه نشان داد که F مشاهده شده مربوط به ویلکز برابر 12/4 است که در سطح آلفای 001/0 معنیدار بود. نتایج تحلیل واریانس مربوط به هر متغیر به شکل جداگانه نشان داد که میزان خود کارآمدی (77/13 F : و 001/0> P) و عزت نفس (80/4 F : و 001/ 0> P) در دانش آموزان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است. همچنین، نتایج مربوط به پرخاشگری (01/12 F : و 001/ 0 > P )، اضطراب اجتماعی (24/ 5 F: و 001/0 >P) و کمرویی (65/8 F: و 001/ 0>P) نشان میدهد که متغیرهای یاد شده در نوجوانان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است. نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده نشان داد که آزمودنیهای دارای جرأت ورزی بالا، خود کارآمدی و عزت نفس بیشتری را نسبت به گروه دارای جرأتورزی پایین گزارش میکنند و همچنین اضطراب اجتماعی، کمرویی و پرخاشگری کمتری را نسبت به گروه داری جرأت ورزی پایین نشان میدهند.
کلید واژگان
اضطراب اجتماعیپرخاشگری
جرأت ورزی
خودکارآمدی
عزت نفس
کمرویی
medicine
paraclinic
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-06-011393-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
دانشگاه شاهدشاپا
1029-78552008-9821




