بررسی نقش ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
ایمانی, مهدیکریمی, جوادبهبهانی, مهدیهامیدی, عبداللهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: پژوهشها نشان داده است که بهزیستی روانشناختی تا حد کمی تحت شرایط محیطی است و در این میان ویژگیهای روانشناختی افراد نقش مهمتری دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان انجام گرفت.
مواد و روشها: در قالب یک پژوهش توصیفی-مقطعی، از بین کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان 300 نفر به روش سهمیهای ابتدا از طریق رشته و سپس از طریق دانشکده انتخاب شدند و در نهایت اطلاعات 241 نفر از آنها وارد پژوهش گردید. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه بهزیستی ریف (RSPWB-18)، پرسشنامه ذهنآگاهی (MAAS)، پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) و مقیاس خودشناسی انسجامی (ISKS) بود.
نتایج: تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. هم چنین، یافتهها نشان داد که متغیرهای ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی نقش معنیداری در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان داشته، به طوری که این سه متغیر 21 درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی را پیشبینی کردند.
نتیجهگیری: در مجموع می توان گفت ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی توان تبیین بخشی از واریانس بهزیستی روانشناختی را دارند.
کلید واژگان
انعطافپذیری روانشناختیبهزیستی روانشناختی
دانشجو
ذهنآگاهی
خودشناسی
عمومى
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-011396-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
دانشگاه شیرازدانشگاه ملایر
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
شاپا
1029-78552008-9821




