بررسی اثر بخشی آموزش کارگاهی بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان
(ندگان)پدیدآور
امیدی, عبداللهاکبری, حسینجدی آرانی, طیبه ساداتنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: اعتماد بهنفس یک احساس ظریف و دقیق است که در بهداشت جسمی و روانی افراد بسیار موثر بوده و بهعنوان یکی از زمینههای آسیب پذیری نسبت به افسردگی مد نظر قرار میگیرد. هدف از این مطالعه ارتقاء اعتماد بهنفس دانشجویان با استفاده از کارگاه آموزشی است. مواد و روشها: در پژوهش حاضر که یک مطالعه آزمایشی با تخصیص تصادفی بلوکی است، 106 نفر از دانشجویان (54 نفر گروه آزمایش و 52 نفر گروه شاهد) شرکت کردند. برای گروه آزمایش 6 ساعت آموزش بهروش کارگاهی برگزار گردید. پرسشنامه اعتماد بهنفس آیزنک در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون و نیز یکماه پس از کارگاه بهعنوان پیگیری اجرا شده و در نهایت، میانگین نمره اعتماد به نفس در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله محاسبه شد.نتایج: میانگین نمره اعتماد بهنفس در گروه آزمایش از 50/20 در پیش آزمون به 22/23 در پس آزمون افزایش یافت (001/0=P). همچنین، میانگین نمره آزمون یکماه پس از برگزاری کارگاه در مرحله پیگیری به 60/22 رسید که نشاندهنده افزایش معنیداری در میزان اعتماد به نفس در مرحله پیگیری است (001/0=P)، در حالیکه در گروه شاهد این اعداد از 29/21 در پیش آزمون به 24/21 در پس آزمون کاهش یافت. همچنین میانگین نمره آزمون در مرحله پیگیری به 27/21 رسید و تغییر معنیداری در نمره اعتماد بهنفس مشاهده نشد.نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحقیق، بیانگر آن است که کارگاه آموزشی ارتقا اعتماد بهنفس تاثیر مثبتی بر میزان اعتماد بهنفس دانشجویان داشته است.
کلید واژگان
آموزشدانشجویان پزشکی
اعتماد به نفس
عمومى
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-06-011390-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی کاشانشاپا
1029-78552008-9821




