نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقریشی, فاطمه ساداتfa_IR
dc.contributor.authorحیدرزاده آرانی, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorمروجی, سید علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorشریف, ریحانه الساداتfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:35:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:35:35Z
dc.date.available1399-08-23T22:35:34Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:35:35Z
dc.date.issued2016-10-01en_US
dc.date.issued1395-07-10fa_IR
dc.identifier.citationقریشی, فاطمه سادات, حیدرزاده آرانی, مرضیه, مروجی, سید علیرضا, شریف, ریحانه السادات. (1395). همراهی اختلال کم توجهی- بیش فعالی در کودکان مبتلا به آسم شهرستان کاشان. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 20(4), 391-396.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3142-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/645271
dc.description.abstractسابقه و هدف: آسم از شایع ­ترین بیماری مزمن کودکی می­ باشد. مطالعات اخیر مطرح می­ کنند که مشکلات رفتاری و تحصیلی یا علایم بیش­ فعالی به ­دلیل بیماری آسم و درمان آن ایجاد می­ شوند، درحالی ­که مطالعات دیگر رابطه­ ای بین این عوامل نشان نمی­ دهند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان همبودی اختلال بیش­ فعالی همراه با کم ­توجهی در کودکان مبتلا به آسم شهرستان کاشان در سال 1392 صورت گرفت. موارد و روش ها: در این مطالعه ­ی مورد- شاهدی 89 کودک آسماتیک مراجعه ­کننده به کلینیک آسم و آلرژی کاشان به ­روش مبتنی بر هدف در گروه مورد و 117 کودک سالم که از نظر سن و جنس با گروه مورد تطابق بودند، به ­طور تصادفی در گروه شاهد قرار گرفتند. از اسپیرومتری و پیک ­فلومتری جهت تشخیص آسم استفاده شد. معیارهای DSM-IV جهت تشخیص اختلال بیش ­فعالی همراه با کم ­توجهی به­ کار گرفته شدند. نتایج: همبودی اختلال بیش­ فعالی همراه با کم­ توجهی در کودکان مبتلا به آسم 5 برابر بیشتر از گروه کنترل بود (0/001 P=) و (5/67 OR: و 12/08-2/66 CI:). ابتلا به اختلال بیش ­فعالی همراه با کمبود توجه با شدت آسم ارتباط معنی­ داری نشان نداد (0/624 P=). بین جنس و ابتلا به اختلال بیش­ فعالی همراه با کمبود توجه رابطه معنی ­داری وجود نداشت (0/98-0/24 CI:، 49/0 OR:) (0/06 P=). نتیجه­ گیری: بیماری آسم احتمال خطر ابتلا به اختلال کم ­توجهی- بیش­ فعالی را افزایش می ­دهد. بنابراین، تشخیص و درمان اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به آسم دارای اهمیت می­ باشد.fa_IR
dc.format.extent142
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال کم توجهیfa_IR
dc.subjectبیش فعالیfa_IR
dc.subjectآسمfa_IR
dc.subjectهمبودیfa_IR
dc.subjectدوران کودکیfa_IR
dc.subjectmedicinefa_IR
dc.subjectparaclinicfa_IR
dc.titleهمراهی اختلال کم توجهی- بیش فعالی در کودکان مبتلا به آسم شهرستان کاشانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue4
dc.citation.spage391
dc.citation.epage396


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد