همراهی اختلال کم توجهی- بیش فعالی در کودکان مبتلا به آسم شهرستان کاشان
(ندگان)پدیدآور
قریشی, فاطمه ساداتحیدرزاده آرانی, مرضیهمروجی, سید علیرضاشریف, ریحانه الساداتنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: آسم از شایع ترین بیماری مزمن کودکی می باشد. مطالعات اخیر مطرح می کنند که مشکلات رفتاری و تحصیلی یا علایم بیش فعالی به دلیل بیماری آسم و درمان آن ایجاد می شوند، درحالی که مطالعات دیگر رابطه ای بین این عوامل نشان نمی دهند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان همبودی اختلال بیش فعالی همراه با کم توجهی در کودکان مبتلا به آسم شهرستان کاشان در سال 1392 صورت گرفت.
موارد و روش ها: در این مطالعه ی مورد- شاهدی 89 کودک آسماتیک مراجعه کننده به کلینیک آسم و آلرژی کاشان به روش مبتنی بر هدف در گروه مورد و 117 کودک سالم که از نظر سن و جنس با گروه مورد تطابق بودند، به طور تصادفی در گروه شاهد قرار گرفتند. از اسپیرومتری و پیک فلومتری جهت تشخیص آسم استفاده شد. معیارهای DSM-IV جهت تشخیص اختلال بیش فعالی همراه با کم توجهی به کار گرفته شدند.
نتایج: همبودی اختلال بیش فعالی همراه با کم توجهی در کودکان مبتلا به آسم 5 برابر بیشتر از گروه کنترل بود (0/001 P=) و (5/67 OR: و 12/08-2/66 CI:). ابتلا به اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه با شدت آسم ارتباط معنی داری نشان نداد (0/624 P=). بین جنس و ابتلا به اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه رابطه معنی داری وجود نداشت (0/98-0/24 CI:، 49/0 OR:) (0/06 P=).
نتیجه گیری: بیماری آسم احتمال خطر ابتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی را افزایش می دهد. بنابراین، تشخیص و درمان اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به آسم دارای اهمیت می باشد.
کلید واژگان
اختلال کم توجهیبیش فعالی
آسم
همبودی
دوران کودکی
medicine
paraclinic
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-10-011395-07-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشانمرکز تحقیقات بیماریهای عفونی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
شاپا
1029-78552008-9821




