نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorافشاری, بهروزfa_IR
dc.contributor.authorامیدی, عبداللهfa_IR
dc.contributor.authorصحت, مجتبیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:30:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:30:54Z
dc.date.available1399-08-23T22:30:54Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:30:54Z
dc.date.issued2019-05-01en_US
dc.date.issued1398-02-11fa_IR
dc.identifier.citationافشاری, بهروز, امیدی, عبدالله, صحت, مجتبی. (1398). تأثیر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان و ذهن آگاهی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 23(3), 293-300.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-3740-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/644869
dc.description.abstractسابقه و هدف: اختلال دوقطبی، یک اختلال روانی ناتوان‌کننده است که با دوره‌های عودکننده افسردگی، مانیا و هیپومانیا مشخص می‌شود. در پژوهش ­های اخیر، به تأثیر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان و ذهن­آگاهی در اختلال دوقطبی کمتر پرداخته شده است. هدف این مطالعه، تعیین تأثیر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان و ذهن­آگاهی در اختلال دوقطبی است. مواد و روش‌ها: شصت بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی در مطالعه حاضر شرکت کردند. آن‌ها به‌طور تصادفی در دو گروه مداخله (رفتاردرمانی دیالکتیکی تلفیق با دارودرمانی) و کنترل (فقط دارودرمانی) قرار گرفتند. از پرسشنامه‌ها و آزمون‌ها، قبل از درمان، پس از 12 هفته مداخله و 3 ماه بعد از مداخله استفاده شد. شرکت‌کنندگان در گروه مداخله، دوازده جلسه 90 دقیقه‌ای رفتاردرمانی دیالکتیکی استاندارد برای اختلال دوقطبی دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل اندازه‌گیری مکرر برای مقایسه گروه‌ها در پیش­آزمون، پس­آزمون و دوره پیگیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد میزان مانیا و افسردگی در گروه مداخله، بعد از 3 ماه درمان و 3 ماه پیگیری کمتر بود اما این کاهش معنادار نبود. همچنین گروه مداخله، بعد از 3 ماه درمان و 3 ماه پیگیری، نمره بالاتری در تنظیم هیجان (0/001<P ,3/52= F) و ذهن ­آگاهی (0/001<P ,2/47=F) داشت. نتیجه‌گیری: رفتاردرمانی دیالکتیکی هم‌زمان با دارودرمانی می‌تواند برای بیماران دوقطبی موثر باشد و عملکرد آنها را در تنظیم هیجان و ذهن ­آگاهی بهبود بخشد.fa_IR
dc.format.extent273
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال دوقطبیfa_IR
dc.subjectرفتاردرمانی دیالکتیکیfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectmedicinefa_IR
dc.subjectparaclinicfa_IR
dc.titleتأثیر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان و ذهن آگاهی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات ترما، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue3
dc.citation.spage293
dc.citation.epage300


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد