نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی اکبرزاده آرانی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorتقوی, ترانهfa_IR
dc.contributor.authorدخت شریفی, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorنوغانی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorفقیه زاده, سقراطfa_IR
dc.contributor.authorخاری آرانی, مجیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T22:30:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T22:30:24Z
dc.date.available1399-08-23T22:30:24Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T22:30:24Z
dc.date.issued2012-05-01en_US
dc.date.issued1391-02-12fa_IR
dc.identifier.citationعلی اکبرزاده آرانی, زهرا, تقوی, ترانه, دخت شریفی, ناهید, نوغانی, فاطمه, فقیه زاده, سقراط, خاری آرانی, مجید. (1391). تأثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بر اساس تئوری سازگاری روی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 16(2), 128-134.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-1434-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/644826
dc.description.abstractسابقه و هدف: فرزندانی که از نظر ذهنی ناتوان هستند، فشارهای روانی خاصی را بر کل خانواده و به ویژه مادران تحمیل می کنند. جهت ایجاد سازگاری باید از شیوه های مقابله ای استفاده شود. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بر اساس تئوری سازگاری روی انجام گرفت. مواد و روش ها: مطالعه ی نیمه تجربی حاضر بر روی 40 نفر از مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مراجعه کننده به مدرسه استثنایی شهرستان آران و بیدگل طی سال های 89-1388 صورت پذیرفت. مداخله به شیوه حضوری و در 4 جلسه آموزشی 2 ساعته به همراه 30 دقیقه پرسش و پاسخ در طی 2 هفته انجام گرفت. محتوای آموزش شامل آموزش شیوه های سازگاری بر اساس ابعاد تئوری سازگاری روی بود. پرسشنامه سازگاری، قبل و 6 هفته بعد از پایان مداخله، مجددا توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید.نتایج: میانگین نمرات سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر در بعد فیزیولوژیک، درک از خود، وابستگی و استقلال، ایفای نقش و سازگاری اجتماعی کل، قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی‌داری را نشان داد (001/0>P). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش بر اساس تئوری روی بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی مؤثر است.fa_IR
dc.format.extent187
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectعقب ماندگی ذهنیfa_IR
dc.subjectمادرانfa_IR
dc.subjectسازگاری اجتماعیfa_IR
dc.subjectتئوری سازگاری رویfa_IR
dc.subjectmedicinefa_IR
dc.subjectparaclinicfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بر اساس تئوری سازگاری رویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue2
dc.citation.spage128
dc.citation.epage134


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد