• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه کیفیت و بهره وری صنعت برق ایران
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی کنترل‌کننده فازی PI^λ برای کنترل زاویه گام در توربین بادی سرعت متغیر

    (ندگان)پدیدآور
    فرجامی, فاطمهمحمدزاده, اردشیراحمدیان, علیشجاع, سجاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.329 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     از وظایف مهم سیستم کنترل در توربین‌های بادی ثابت نگه داشتن توان در مقدار نامی در بادهای با سرعت بیشتر از سرعت نامی می باشد زیرا عدم ثابت نگه داشتن توان در مقدار نامی در ناحیه سوم محنی توان توربین، سبب آسیب زدن به توربین و افزایش تنشهای مکانیکی می شود. این هدف با کنترل زاویه گام در ناحیه سوم از منحنی توان توربین بادی محقق می شود. در این پژوهش به طراحی کنترل‌کننده فازی تناسبی_انتگرالی مرتبه کسری  برای زاویه گام توربین بادی پرداخته‌ شده‌ است و سپس با کنترل‌کننده تناسبی_انتگرالی مرتبه کسری و تناسبی_ انتگرالی مرتبه صحیح (PI) مورد مقایسه و ارزیابی قرار داده‌ شده‌ است و نتایج بر روی یک مدل معیار توربین بادی 100 کیلووات سرعت متغیر طراحی و شبیه سازی شده‌اند. نتایج شبیه سازی‌ها نشان داده‌اند که کنترل‌کننده‌ی فازی با توجه به معیار RMSE عملکرد بهتری در مقایسه با کنترل‌کننده PI کسری و کنترل‌کننده PI کلاسیک داشته‌ است و کنترل‌کننده PI فازی کسری،  کنترل هموار‌تر و تثبیت مناسب‌تری بر روی سیگنال‌های توان خروجی و سرعت ژنراتور در ناحیه سوم عملکرد داشته‌است.  
    کلید واژگان
    کنترل زاویه گام
    توربین بادی
    کنترل‌کنندهPI
    کنترل‌کننده PI مرتبه کسری
    کنترل‌کننده فازی PI^λ
    برق و کامپیوتر

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-01
    1398-12-11
    ناشر
    انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه سمنان
    دانشگاه بناب
    دانشگاه بناب
    دانشگاه بناب

    شاپا
    2322-2344
    10
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/ieijqp.9.1.1
    http://ieijqp.ir/article-1-630-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/627726

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • کنترل هماهنگ ردیابی مسیر حرکت خودرو الکتریکی موتور در چرخ با پیاده‌سازی کنترل مقاوم و کنترل بهینه 

      قماشی, محمد امین؛ کاظمی, رضا (دانشگاه سمنان, 2025-03-21)
      هدف از این پژوهش توسعه یک سیستم الگوریتم یکپارچه جهت ردیابی مسیر حرکت خودرو در سناریوی تعویض خط دوگانه با شرایط بحرانی می‌باشد. سیستم کنترل پیشنهادی شامل دولایه می‌باشد. لایه اول وظیفه کنترل حرکت خودرو را بر عهده دارد و ...

    • مقایسه عملکرد کنترل کننده های سنتی و کنترل کننده های مبتنی بر مدل برای کنترل دمای یک راکتور پلیمریزاسیون تکباری 

      محمد شاهرخی؛ محمود پروازی نیا (دانشگاه صنعتی اصفهان, 1993-07-01)
      در این مقاله عملکرد کنترل کننده های مبتنی بر مدل با کنترل کننده سنتی PID به منظور کنترل دمای یک رآکتور پلیمریزاسیون تکباری از طریق مشابه سازی کامپیوتری مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که کنترل کننده های مبتنی بر مدل از ...

    • مدل‌سازی تلاطم سوخت در یک فضاپیما و کنترل آن به‌وسیله روش کنترل فعال با استفاده از کنترل غیرخطی 

      نوابی, محمد؛ داوودی, علی (دانشگاه تربیت مدرس, 2019-09-01)
      تلاطم سوخت یکی از مهم‌ترین عوامل در برهم‌خوردن وضعیت فضاپیما از حالت مطلوب در مانور مداری است. بنابراین کنترل این پدیده از اساسی‌ترین مسائل در کنترل وضعیت به حساب می‌آید. دو نوع روش کنترلی فعال و غیرفعال برای کنترل تلاطم ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب