برنامهریزی شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی در پارکینگ براساس بار پیشبینی شده در محیط حساس به قیمت شبکههای هوشمند
(ندگان)پدیدآور
آقاابراهیمی, محمدرضاطاهریان, حسینقاسمی پور, محمدمهدینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
استفاده از خودروهای الکتریکی علاوه بر کاهش نگرانیهای زیست محیطی، میتواند در کاهش پیک و پر کردن درههای مشخصه بار روزانه شبکه نقش بهسزایی داشته باشد. بهبیان دیگر در بستر شبکههای هوشمند، میتوان با برنامهریزی فرآیند شارژ و دشارژ باتری خودروهای الکتریکی مشخصه بار شبکه را بهبود داد. در شبکههای هوشمند مشترکان به صورت لحظهای از بار و قیمت الکتریکی باخبر میباشند و توانایی واکنش نسبت به قیمتها را دارند. این الگوی واکنش باعث تغییرات گسترده در منحنی بار شبکه میگردد. در این مقاله مدلی چندمرحلهای با استفاده از شبکهعصبی و شبکه فازی-عصبی جهت پیشبینی بار الکتریکی روز آینده در محیط حساس به قیمت شبکههای هوشمند ارائه شده است. سپس برای تعیین مدل بار و تولید مجموعه خودروهای الکتریکی براساس بار پیشبینی شده روز آینده با در نظر گرفتن استراتژی بهرهبرداری شارژ و دشارژ هوشمند، مدل احتمالاتی کاملی از این خودروها در محدودۀ پارکینگها ارائه شده است. این مدل احتمالاتی بر پایه یک روش ترکیبی جدید شامل الگوریتم بهینهسازی رقابت استعماری و شبیهسازی مونتکارلوی ترتیبی میباشد. نهایتاً مدل پیشنهادی به دادههای بار چهار روز نمونه از سالهای 2014-2013 بازار برق استرالیا منطقه NSW اعمال شده است و برنامهریزی شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی در پارکینگ براساس بار پیشبینی شده برای روز آینده تعیین گردیده است.
کلید واژگان
اصلاح مشخصه باربارهای حساس به قیمت
پیشبینی بار
خودروهای الکتریکی
شبکه هوشمند
شبکه عصبی
شبکه فازی-عصبی
مونت کارلوی ترتیبی.
تخصصي
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-03-011393-12-10
ناشر
انجمن مهندسی بهره وری صنعت برق ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه بیرجنددانشگاه بیرجند
دانشگاه بیرجند
شاپا
2322-234410




