تاثیر روش تدریس آموزش محور بر تولید کاربردشناختی، آگاهی فراکاربردشناختی، و خودسنجی کاربردشناختی فراگیران زبان انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
تاج الدین, ضیاءکشاورز, محمد حسینزندمقدم, امیرنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر روش تدریس فعالیت محور بر تولید کاربردشناختی، آگاهی فرا کاربردشناختی، و خودسنجی کاربردشناختی زبان آموزان بود. بدین منظور75 زبان آموز همگن و در سطح متوسط انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: 27 نفر در گروه تأکید بر کاربردشناسی در مراحل قبل و بعد فعالیت (گروه آزمایشی اول)، 26 نفر در گروه تأکید بر کاربردشناسی در مرحله حین فعالیت (گروه آزمایشی دوم)، و 22 نفر در گروه فعالیت محور رایج (گروه کنترل). در گروه آزمایشی اول فقط در مراحل قبل و بعد از فعالیت بر پنج کنش گفتاری تأکید شد. در گروه آزمایشی دوم در مراحل قبل و بعد از فعالیت بر کنشهای گفتاری تأکید نشد ولی در عوض در مرحله حین فعالیت از بازخورد کاربردشناختی در مورد تولید کنشهای گفتاری استفاده شد. به شرکت کنندگان گروه کنترل هیچ گونه تدریس، توضیح، و یا بازخوردی داده نشد و آنها صرفاَ در هر یک از سه مرحله فقط فعالیت ها را تکمیل کردند. تولید کاربردشناختی، آگاهی فرا کاربردشناختی، و خودسنجی کاربردشناختی زبان آموزان به ترتیب از طریق پرسشنامه تکمیل گفتمان، پرسشنامه فرا کاربرد شناسی، و پرسشنامه خودسنجی کاربردشناختی در ابتدا و انتهای این پژوهش سنجیده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که در نتیجه به کارگیری روش فعالیت محور، هر سه گروه توانستند تولید کاربردشناختی خود را به طور یکسان ارتقاء دهند، در حالی که آگاهی فرا کاربردشناختی و خودسنجی کاربردشناختی فقط در دو گروه آزمایشی ارتقاء پیدا کرد. علاوه بر این، شرکت کنندگان در دو گروه آزمایشی توانستند خود سنجی از دانش کاربرد شناسی شان را بیشتر از گروه کنترل ارتقاء بخشند. بنابر این، می توان نتیجه گرفت که استفاده از فعالیت ها در چارچوب روش فعالیت محور آموزش زبان، چه با تأکید و بازخورد بر کاربردشناسی و چه بدون تأکید و بازخورد در هر یک از سه مرحله، می تواند تولید کاربرد شناختی را در میان یاد گیرندگان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی ارتقاء بخشد. این در حالی است که ارتقای آگاهی فرا کاربردشناختی و خودسنجی کاربردشناختی در گرو تأکید بر کاربردشناسی و نیز ارائه بازخورد است.
کلید واژگان
تولید کاربردشناختیآگاهی فرا کاربردشناختی
خودسنجی کاربردشناختی
کنشهای گفتاری
روش تدریس آموزش محور
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-011391-06-11
ناشر
Tehran, Kharazmi Universityسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی تهراناستاد دانشگاه خاور نزدیک، نیکوزیا
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی تهران
شاپا
1735-1634Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
خوانش کاربردشناختی تکنیک های برهان ورزی در ضرب المثل های نهج البلاغه
مسبوق, سید مهدی؛ رجبی علا, حسین؛ فاتحی, سید حسن (دانشگاه تربیت مدرس, 2025-04-01)کاربردشناسی زبان از شاخههای اصلی زبانشناسی است که انسجام گفتمانی را حاصل تعامل کاربران زبان و بافت متن می داند؛ از این رو موضوع آن مطالعه توانایی و قابلیتهای استفاده از زبان و ساختن جملات مرتبط با بافت است تا نشان دهد ...
-
تحلیل زبانی-کاربردشناختی یک نامه دیوانی بر مبناء آراء جورج یول (مطالعه موردی: نامه حشم تگین آباد)
رحیمی, ابوالقاسم؛ رحیمی, مهدی (دانشگاه یزدYazd University, 2022-07-23)زبان به عنوان ابزاری کارآمد در تبادل پیوسته اندیشه، عاطفه و تجربه، شاخصه برجستة آدمی است؛ اهمّیّت بنیادین زبان در ایجاد فرآیند ارتباطی، باعث گردیده تا اجزای این پیکره نظام مند، از جهات گوناگون مورد پژوهش و مداقّة صاحب ...
-
طبقهبندی آشکار معانی غیرمعرفتی فعلهای وجهی توانستن، شدن و بایستن بر پایهی الگوی معناشناختی-کاربردشناختی دپراتره
مدادیان, غلامرضا؛ نژادانصاری مهابادی, داریوش؛ براتی, حسین (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2018-11-22)در این مقاله، ابتدا برخی دسته بندیهای پژوهشگران از معانی غیرمعرفتی توانستن، شدن و بایستن به صورت مختصر بررسی شدند و مشاهده گردید بیشتر آنها که از چارچوب پالمر پیرویکردهاند، معیارهای آشکاری ...




